Ledarsidan svarar direkt på Hans Sundvalls replik här intill.
Utmärkt förslag, Hans Sundvall! Jag tycker självklart att alla konstverk som författats av skummisar ska brännas på bål. För det är ju den logiska konsekvensen av att vara emot klotter och annan skadegörelse på privat och offentlig egendom. Väl?
Man blir alldeles matt.
Det är inte ofta jag skriver om konst eller litteratur. Men när jag gör det kommer så gott som alltid en viktig och seriös kulturperson och talar om för mig att jag är en idiot. Så vi kan börja med att slå fast att jag är en idiot. Det är antagligen anledningen till varför jag och många andra, i motsats till chefen för konsthallen i Luleå, inte uppskattar klotter som utsmyckning i det offentliga rummet.
Jag har aldrig argumenterat för att all graffiti per automatik skulle vara farlig. Däremot har jag refererat till broken windows-teorin. Oraklet Hans Sundvall får sätta ner foten och "klargöra" hur saker ligger till bäst han vill. Men broken windows är i alla fall en väletablerad vetenskaplig teori som prövats i verkligheten, med gott resultat.
Jag har betonat flera gånger att graffiti kan vara ett upplyftande inslag i en annars torftig miljö. Och jag har inte med en endaste stavelse kritiserat målningen av Uddebo. Men när de projektanställda sprejmålarnas taggar börjar synas runt om i Luleå, på fasader, betongfundament och järnvägsvagnar - då är det ett problem. Inte bara för fastighetsägare, järnvägsoperatörer och samhället i stort - utan också för kulturförvaltningen som använt andras pengar till att uppmuntra dömda klottrare att fördjupa sig i skadegörelse och vandalism.
Var det påstådda "drevet" mot graffiti utspelat sig någonstans kan man också undra. Jag har skrivit två ledare som varit negativa till klotter. I övrigt har Kuriren på nyhetsplats låtit allt i från polisen till dömda klottrare och expertis från Brå komma till tals. Man har till och med publicerat en nyhetskrönika som är positiv till klotter. Det är alltså jag som är enmansdrevet. Hu.
Hans Sundvall verkar heller inte se några större begränsningar i en kommunal chefs befogenheter. Han skriver att han känner sig oroad och ifrågasätter min lämplighet som ledarskribent.
Kan man inte se skillnaden mellan klotter på andras egendom och ett Tintin-album får jag väl kontra med att konsthallschef verkar vara fel jobb. Men å andra sidan är jag ju en idiot, som inte kan något om konst.