Miljöpartiet kallar det för en "differentierad lastbilsskatt". Socialdemokraterna använder begreppet "vägslitageavgift".
Någonting annat än den utskällda kilometerskatt som fanns med i de rödgrönas valmanifest 2010 är det dock inte frågan om.
Att de inte lär sig. Både Miljöpartiet och Socialdemokraterna föreslår nu en särskild skatt på tunga transporter i sina budgetmotioner. Förslaget beräknas ge fyra miljarder årligen till statskassan.
Det är klent betalt för en straffskatt som riskerar att lägga en våt filt över halva Sverige. De tunga vägtransporterna är nämligen en grundförutsättning för att glesbygden ska kunna överleva och utvecklas. Ja, inte bara glesbygden förresten, hela Sverige är i förlängningen beroende av de exportinriktade industrierna i Norrland.
"I takt med att lastbilstransporterna ökar inför fler och fler länder en särskild skatt på tunga transporter. Vi föreslår att även Sverige gör detta genom att införa en differentierad lastbilsskatt för transport på svenska vägar. Denna skatt beräknas bli totalt 4 miljarder årligen. Smarta miljöskatter uppmuntrar till miljösmarta lösningar och möjliggör nödvändiga klimatinvesteringar", skrev språkrören Åsa Romson och Gustaf Fridolin och partiets ekonomiskpolitiske talesperson Per Bolund på DN Debatt igår.
Man påstår att kilometerskatten ska "möjliggöra nödvändiga klimatinvesteringar". Men det är inte utsläppen som Miljöpartiet och Socialdemokraterna väljer att beskatta utan sträckan (även om Miljöpartiets också föreslår höjd koldioxidskatt med 24 öre nästa år). En timmerbil som fyller tanken biodiesel får betala samma kilometerskatt som en som kör på vanlig diesel.
Och "uppmuntra till miljösmarta lösningar" sedan. Det vore väl en sak om det fanns några som helst realistiska alternativ till lastbilstransporterna. Men Miljöpartiet och Socialdemokraterna vill börja plocka in de extra skattemiljarderna redan 2012. Vilka nya järnvägar är utbyggda då?
Jag har inget emot tåg. Inte flyg heller, för den delen. Men det blir väldigt dyrt att lägga järnvägsräls och bygga landningsbanor överallt.
Av allt gods på som transporteras av lastbilar på svenska vägar så körs 91 procent på sträckor under 30 mil. De första milen sker så gott som alla Sveriges godstransporter med lastbil.
Även om det redan nu fanns en Norrbottniabana så skulle det inte gå att trolla bort de tunga vägtransporterna. Med tåg går det utmärkt att frakta gods från punkten A till punkten B. Men i verkligheten sker transporterna lika ofta mellan punkterna Ä och Ö.
Det bästa för miljön vore väl om alla industrier lades ner?
Miljöpartiet presenterade i sin budgetmotion trots allt också en rad bra förslag, som exempelvis satsningarna på lägre arbetsgivar- och egenavgifter och slopat sjuklöneansvar för småföretagare. Med förslaget på kilometerskatt för tung trafik visar Miljöpartiet tyvärr återigen att man vänder glesbygden ryggen.