Ledare: Priset inte problemet

byt bil. Den gamla bilparken i Norrbotten behöver bytas ut till modeller som drar mindre bränsle.Foto: Björn Larsson Ask/svd/SCANPIX

byt bil. Den gamla bilparken i Norrbotten behöver bytas ut till modeller som drar mindre bränsle.Foto: Björn Larsson Ask/svd/SCANPIX

Foto: Björn Larsson Ask / Svd / SCANPIX

Politik2012-04-10 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

För drygt 200 år sedan var det problem i Texas för att svart sörja kom upp ur marken och förgiftade boskap. Problemet var olja, något vi fortfarande har bekymmer med i dag. Huvudvärken är dock av en annan karaktär.

Priset på bensin passerar snart 16 kronor per liter. Av de 16 kronorna som betalas vid pumpen går ungefär 9,60 till staten i form av olika skatter. De som tar upp oljan ur arabiska öknen, fraktar till Sverige, raffinerar och distribuerar till de lokala bensinstationerna får 6,40 kronor för besväret.

Bensinskatten är ett problem, speciellt i Norrbotten, men ändå en nödvändighet. Ett stopp på framtida prisökningar verkar i dag lika avlägset som Boden BK:s avancemang till Allsvenskan.

Det är inte orimligt att koldioxid i atmosfären leder till globala klimatförändringar. Det tar flera miljoner år för olja och kol att skapas under marken. De senaste 150 åren har ansenliga mängder grävts upp och förbränts.

Förbränningen skapar koldioxid. En gas som expanderar 400 gånger i volym jämfört med kolklumpen som sattes in. Denna gas måste ta vägen någonstans och det är inte direkt ner i marken igen den hamnar.

Detta är vårt problem eftersom våra handlingar leder till att andra människor skadas. En del av lösningen är att minska konsumtionen av bensin. Bensinskatten gör inte bara att vi kör mindre vi efterfrågar bränslesnålare bilar. Bränslesnålare bilar har vi också fått. Den tekniska utvecklingen går åt rätt håll.

År 2005 var snittförbrukningen för nysålda bilar 8 liter per 100 km, 2007 hade detta fallit till 7,3 liter per 100 km. Volvomodellerna som släpps i år förväntas ha en bensinförbrukning runt 0,5 liter per mil. Det kunderna efterfrågar levererar marknaden.

Teknikutvecklingen marscherar raskt i rätt riktning. Problemet har aldrig varit att människor kör bil, problemet var det bilarna släppte ut. Något som nu håller på att åtgärdas. Utmaningen nu är inte att få norrbottningarna av vägen utan att få in dem i nya bilar.

Norrbottens bilpark är den tredje äldsta i landet enligt tidningen Vi Bilägare. Snittbilen är 12,6 år mot riket totalt som ligger på 10,2 år. Bilarna i Stockholm är i snitt 8,2 år. Det gör många procents skillnad på bensinförbrukningen. Utöver det är köravstånden längre här uppe.

Socialdemokraternas vill höja bensinskatten med 49 öre under 2011 och 2012. Det är fel väg att gå, det är att anfalla målet med visiret nere och hjälmen bak och fram. Speciellt när det gäller Norrbotten.

Skatten kan vara orörd. Priset kommer gå upp ändå när efterfrågan stiger och Iran rör upp oroligheter i Mellanöstern. Det ger även fortsatta incitament till teknikutveckling.

Det som behövs är reformer för att driva på och underlätta bytet av bil till en som drar mindre bränsle. Länet är stort, bilåkandet behövs. Norrbottningarna ska inte tas av vägarna, der gamla bränsleslukarna skulle dock gott kunna förpassas till metallåtervinningen.