Ledare: Politiker leker affär

BUSINESS AS USUAL? Socialdemokraterna lanserar en affärsplan för Sverige.

BUSINESS AS USUAL? Socialdemokraterna lanserar en affärsplan för Sverige.

Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Politik2012-09-25 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Det svänger snabbt i politiken. För mindre än ett år sedan ville Håkan Juholt och hans sociala demokrater för sitt liv inte att medborgarna skulle reduceras till "kunder på en marknad". Nu lanserar Socialdemokraternas nya ledarkvartett en affärsplan för Sverige AB.

Det är inget skämt. Partiledaren Stefan Löfven, partisekreteraren Carin Jämtin, gruppledaren i riksdagen Mikael Damberg och ekonomiskpolitiska talespersonen Magdalena Andersson presenterade i går delar ur Socialdemokraternas kommande skuggbudget på DN Debatt - och man kallar den för en affärsplan för Sverige.

I debattartikeln står det att Sverige behöver en regering "som står upp för arbetande människors hopp, värderingar och intressen".

Socialdemokraterna lanserar sin egen variant på arbetslinjen. Det är helt uppenbart att man vill bryta med bilden av ett parti som fokuserar mer på att dela ut bidrag än att skapa riktiga jobb. Det är en vällovlig ambition.

Jag tycker helt klart att Socialdemokraterna har helt en poäng när de betonar hur viktig vetenskap, innovationer och entreprenörskap är för landets utveckling. Men gör man dessa ställningstaganden måste det också prägla politiken. Det kommer naturligtvis inte att bli lätt, men förutsatt att ledarskiktet får med sig resten av partiet tycker jag att det bådar gott.

Frågor om företagsklimat, entreprenörskap och innovationer brukar inte vara några valvinnare. Men de är helt avgörande för Sveriges framtid.

Politiken bör i högre grad än i dag underlätta företagsamhet och därigenom främja både sysselsättning och produktivitet. Det finns till exempel mycket göra när det gäller att förbättra företagens villkor, sänka marginalskatterna och minska regelkrånglet.

Men politiker ska inte använda statsbudgeten till att leka affärsrörelse. Innovationerna blir inte fler för att statsministern sitter i styrelsen för ett statligt innovationsråd, som Socialdemokraterna tycks tro.

Man kallar som sagt den kommande skuggbudgeten för en ny affärsplan för Sverige. Det vore intressant att veta många RIKTIGA affärsplaner som kvartetten Löfven, Jämtin, Damberg och Andersson satt samman i sina liv.

Stefan Löfven har aldrig jobbat i näringslivet, som han påstod i en morgonsoffa i går. Han har jobbat åt näringslivet och mot näringslivet. Men aldrig i det. Förutom att jobba fackligt har Löfven arbetat som brevbärare och varit svetsare. Han har sannolikt aldrig satt samman en affärsplan. Löfven förkroppsligar i stället till stor del den gamla arbetarrörelsen, som är i otakt med både tiden och samhället runt omkring.

Jag kan inte mycket om att driva företag. Men jag vet så pass mycket att en affärsplan i alla fall bör innehålla vissa saker. I en affärsplan förklarar man bland annat vilken produkt eller tjänst man säljer, man måste beskriva marknaden och hur man ska nå kunderna, och man måste ha en plan för marknadsföringen. Ungefär så så här:

Produkt/tjänst: Social demokrati och hållbar frihet åt alla.

Marknaden/kunder: Alla är väl egentligen Socialdemokrater?

Marknadsföring: Alla ska med.