Ledare: Ny röstfångare för FP?
Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
partiledaren Jan Björklund att det ska bli förbjudet att använda burka- och niqabklädsel i svenska skolor. Förväntar sig Folkpartiet att det ska bli samma framgång med det här
utspelet som det om språktester för
åtta år sedan? Burka och niqab är heltäckande
kläder för vissa muslimska kvinnor. Burkan täcker hela ansiktet, ett nät täcker dessutom ögonen. Niqaben
täcker också ansiktet men inte
ögonen. Är det ett religiöst krav att bära den här typen av kläder? Eller är det helt enkelt ett kvinnoförtryck? De som förespråkar användande av burka och niqab tolkar till sin fördel
följande text: "Säg till dina hustrur och döttrar att svepa sina kläder omkring sig." (Sura 33:39 och 24:31) Men rektorn för Paris moské, Dalil Boubakeur, hävdar i en artikel i
Sydsvenska Dagbladet att det inte
alls handlar om någon religiös fråga. "Koranen förespråkar inte Burka.
Burkan är ett klädesplagg som fanns innan islam." Oavsett hur det ligger till med den frågan har frågan om burkans och
niqabens vara eller icke vara blivit en stridsfråga runtom i Europa, men även i muslimska länder. Flera muslimska länder har förbjudit användandet av
de heltäckande kläderna, däribland Turkiet och Syrien. I de här länderna gäller förbudet på alla offentliga platser. Lagförslaget i Frankrike innebär bötesföreläggande på 1.500 kronor vid varje tillfälle en kvinna täcker sitt ansikte för om-
världen. Folkpartiets förslag begränsar sig till skolans område. Har Folkpartiet gjort en höna av en fjäder, som den folkpartistiska organisationen Liberal mångfald och Socialdemokraternas integrationspolitiske talesman Luciano Astudillo beskriver det som? Hur många kvinnor/studenter/elever kan det röra sig om i vårt land? Är det ett växande problem eftersom allt fler flyktingar kommer från länder där
användandet av burka och niqab är stort, Afghanistan, Irak och Iran? Sedan 2003 får svenska rektorer
själva avgöra i varje enskilt fall. Det
kritiserar Lärarförbundet som tycker det vore bättre med en lag i enlighet med Jan Björklunds förslag som riktpunkt. Sedan drygt ett år tillbaka ligger ett ärende på Diskrimineringsombudsmannens bord som gäller en niqabklädd kvinna som stoppats i sin utbildning till barnskötare i Stockholm. Utslaget där kommer också att vägleda lagstiftarna. Och hur mycket betyder religiös frihet i jämförelse med jämställdhet och
kvinnans lika rättigheter? I ett upplyst, sekulärt och jämställt Sverige är det svårt att acceptera att
vissa kvinnor behandlas som om de
levde i en förgången och förljugen tid. Det är också självklart för oss att vi inte kan dölja ansiktet i kommunikationen med andra människor. Hur ska en
lärare exempelvis kunna avgöra om det är rätt elev som skriver provet om
ansiktet är dolt? Hur ska en bank-
tjänsteman kunna avgöra att kvinnan bakom burkan och niqaben är samma kvinna som på id-kortet? Jan Björklunds utspel är berättigat. Men frågan är om det egentliga syftet var att få samma valeffekt som språktestet i valrörelsen 2002 fick? Vi tvivlar dock på att så blir fallet.