Ledare: Lär alla att anmäla

POLISENS SAK. En misshandel är en misshandel, oavsett var den sker.

POLISENS SAK. En misshandel är en misshandel, oavsett var den sker.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/Scanpix

Politik2010-03-30 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Lärare får ibland kritik för att de saknar arbetslivserfarenhet. Inte erfarenhet av lärararbete då, utan av annat arbete, ute i den verkliga världen utanför skolan. Som om märkligt nog skolan, Sveriges största arbetsplats, inte skulle vara riktigt på riktigt. Snarare är det en högst påtaglig och mycket tuff verklighet som dagligen gör sig påmind för lärare och elever. Enligt Arbetsmiljöverket är utsattheten för hot eller våld mer än sju gånger större för lärare än för kontorsarbetare. Och nära hälften av allt våld som niondeklassare utsätts för sker i skolmiljö, visar en färsk rapport från Brottsförebyggande rådet. Det här är inte ett storstadsproblem. Luleå ligger näst högst bland landets kommuner i antalet anmälningar till Arbetsmiljöverket om hot och våld på skolor, visar en granskning i DN (29 mars). Kiruna och Piteå ligger också högt. Ändå är det som om samhället inte riktigt vill ta de otäckheter som sker i skolan på fullt allvar. Enligt en Saco-rapport som refereras i DN polisanmäls mindre än vart tionde fall av hot eller våld. Vid ett uppmärksammat fall i Bjästa, där en flicka våldtogs på en skoltoalett, sviktade skolan i stödet till flickan, och det fanns en allmän vilja att förhålla sig "neutral". Allt det här tyder på en inställning, där den som går i skolan eller arbetar som lärare helt enkelt får vara beredd att stå ut med mer än andra. "Det händer saker där ungdomar rör sig", brukar det heta, halvt urskuldande, halvt bortförklarande. Både lärare och elever ska följaktligen finna sig i att leva i laglöst land. Ett symptom på detta är språkförbistringen. På alla andra arbetsplatser benämns saker och ting vid deras rätta namn. Där är en misshandel en misshandel, ingenting annat. Men inte i skolan. I skolan skyfflas kriminella aktiviteter ihop och undan under diffusa beteckningar som mobbning, incidenter, bråk, konflikter, kränkningar. Arbetsmiljöproblem. Men en misshandel, ett hot eller en våldtäkt är inget "bråk", ingen "incident" och ingen "konflikt" mellan två parter där det går att medla eller förhålla sig mer eller mindre neutral. Det här är brott det handlar om, med offer och förövare. Och ska inte betraktas som någonting annat. Att reducera brott till enbart arbetsmiljöproblem är att förringa allvaret i dem. Detsamma gäller att göra brott till ett pedagogiskt problem. wHot är hot, våld är våld, brott är brott - oavsett om det sker i en skola eller utanför, och inte någonting som skolan själv får eller kan lösa inom sina väggar. Skolans uppgift är främst att lära ut. Brottsbekämpning och socialvård finns det andra myndigheter som har huvudansvaret för. Så sluta med daltandet, undangömmandet och förnekandet. Kriminalitet är kriminalitet och måste behandlas som sådan - även i skolan.