Ledare: Köp inga bilfabriker

FRAMTIDSBRANSCH.Ett statligt övertagande av Volvo riskerar att bli en dålig affär för skattebetalarna.

FRAMTIDSBRANSCH.Ett statligt övertagande av Volvo riskerar att bli en dålig affär för skattebetalarna.

Foto: FREDRIK PERSSON/Scanpix

Politik2008-12-03 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Varselvågen från Västsverige, hem för stora delar av svensk fordonsindustri, verkar ha nått Norrbotten. För en månad sedan meddelade företaget Gestamp Hardtech i Luleå att 36 visstidsanställda inte får fortsatt arbete. Då varnades också för att uppsägningar av fast anställda inte gick att utesluta. Varningen var befogad. I går meddelade ledningen att 100 personer varslas om uppsägning. Orsaken är kräftgången i fordonsindustrin, vilken får negativa effekter för många svenska leverantörer. Ferruform och SSAB är två andra Luleå-företag som drabbats. Bland annat Volvo-koncernens kraftiga inbromsning ligger bakom. Ägaren Ford meddelade i måndags att Volvo Personvagnar kan komma att säljas. I Göteborg med flera orter väntar man nu med bävan på vad som ska hända. Ford har, liksom Saabs ägare GM, vänt sig till amerikanska staten för att få hjälp. Och nu höjs röster för att svenska staten ska gå in och "rädda" svensk fordonsindustri. Göteborgs socialdemokratiska kommunalråd Göran Johansson vill att statsmakten tillfälligt tar över som ägare av Volvo vid en försäljning. "Det värsta som kan hända Sverige är att svensk fordonsindustri inte finns kvar", sade han i P1-Morgon. Överdriften i uttalandet till trots är fordonsindustrin viktig för Sverige. Den är vår största exportnäring och sysselsätter (inklusive underleverantörer) runt 140.000 personer. En nedläggning av Volvo skulle bli mycket kännbar för stora delar av Sverige. Därför vill de som nu vädjar till regeringen om räddningsaktioner att fordonsindustrin ska betraktas som en nyckelbransch i likhet med banksektorn. Och kan staten köpa banker, varför då inte också en bilfabrik? Svaret är för det första att finanskrisen drabbar alla branscher, vilket kan motivera ett statligt ingripande i det finansiella systemet. Efter som alla drabbas finns det dock inga särskilda skäl till att hjälpa just fordonsindustrin. Ska staten börja köpa upp varje företag som krisar? Dessutom kan inte allt skyllas på finanskrisen. Bilindustrins problem är inte nya och det är inte alls säkert att ett statligt övertagande av Volvo skulle bli en god investering för svenska skattebetalare. Ingen kan sia om hur konkurrenskraftig svensk fordonsindustri kommer att vara i framtiden. Näringsminister Maud Olofsson (c) vill klokt nog inte ta några risker. Hon ställer sig kallsinnig till räddningsförslagen: "Svenska staten är inte bättre än GM och Ford på att sälja bilar", säger hon. Bättre då att låta marknadskrafterna verka. En ny ägare kan bli en nystart för Volvo. Skulle det värsta i stället hända och en nedläggning ske är det viktigt att hålla i minnet att Sverige överlevt andra kriser. Vi klarar nog en fordonskris också. Maud Olofsson gör helt rätt i att avvisa erbjudandet att bli bilhandlare.