Vintern är här och med den kommer snö och kyla.
Det vet alla, men med två undantag: SJ och Trafikverket. Häromdagen meddelade SJ att man ställer in 191 avgångar under en vecka på grund av skadade vagnar efter den senaste tidens snöfall samt att ett (1) tågsätt skadades vid en brand.
Så snö, som är ett vanlig förekommande element i Sverige och inte borde komma som någon överraskning, och ett tapp på ett tågsätt, gör att 191 avgångar ställs in. Detta är helt oacceptabelt, en ren katastrof för tågtrafiken i vårt land.
Efter många vintrar av tågkaos lovade regering, SJ och Trafikverket inför den här vintern, att nu skulle allt bli mycket bättre. Regeringen sköt till mer pengar. Trafikverket sa att beredskapen var god inför den här vintersäsongen. SJ introducerade nya tågsätt, en efterföljare till X2000, som byggts annorlunda så att snön inte skulle packas stenhård under vagnarna.
För en månad sedan meddelade Trafikverket att underhållspengarna var slut, vilket innebär att det inte finns tillräckligt med folk ute på spåren för att hålla räls och växlar rena från snö. Och hur är det med SJ:s beredskap? Varför fungerar inte våra vagnar i snö? Varför köps tågsätt in som inte klarar vårt nordiska klimat? Och varför finns det inga reserver av vagnar och lok i SJ:s flotta? Ska en brand i ett tågsätt få sådana konsekvenser att det bidrar till att 191 avgångar måste ställas in?
Det behöver inte vara på det här sättet. Vi behöver bara blicka på Schweiz för att se hur det borde se ut. Alplandet Schweiz har stora utmaningar med mycket snö och oländig terräng. Här går tågen i tid. Här stoppas inga tåg på grund av snö och is. Rälsar rengörs effektivt från snö och is. Växlar fryser inte fast. Tågen är byggda för att klara vinterns utmaningar. Se och lär av Schweiz är vår uppmaning till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), SJ:s VD Crister Fritzson, SJ:s styrelseordförande Jan Sundling, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och ordföranden i Trafikverket, Mats Sjöstrand. Åk dit och studera hur tågtrafik ska bedrivas!
Svenska folket är trött på de ständigt återkommande problemen när det gäller tågtrafiken i vårt land. Underhållet av banorna är uruselt. SJ:s vagnar och lok är inte dimensionerade för det klimat vi har i Sverige. Och vi har inte en tillräcklig beredskap i form av manskap, teknik och reservvagnar och lok för att klara störningar i en eller annan form.
Var ligger ansvaret? Stina Bergström, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, skyller allt på regeringen. Det är inte hela sanningen. Nya friska pengar har skjutits till. Men det har uppenbarligen inte hjälpt. En hel del av ansvaret faller tungt på SJ och Trafikverket som trots nya pengar inte får verksamheten att fungera. Ställ Crister Fritzson och Gunnar Malm mot väggen och kräv att de gemensamt tar fram en plan hur arbetet för en effektivare tågtrafik ska göras. I dag verkar det som om den ena handen inte vet vad den andra handen gör.
I slutändan är det kanske bäst att ansvaret för tågtrafik och infrastruktur sköts av ett och samma bolag igen.