Är det kört nu? Satte regeringen käpparna i hjulen för Norrbotniabanan i onsdags?
Återstår det bara att kasta in handduken, dra ner rullgardinen och ge upp?
Läggs det "en död hand på de städer där järnvägen skulle gå fram", som riksdagsledamoten och länets främste järnvägspopulist Leif Pettersson (S) påstod i Norrbottens-Kuriren i går?
Nej, verkligen inte.
Vad majoriteten i riksdagen sade nej till var inget annat än ett ofinansierat och orealistiskt förslag.
Det hade i själva verket varit högst sensationellt om det blivit något annat än ett ja till regeringens infrastrukturplan och ett nej till oppositionens reservation. Det inser alla som, till skillnad från Leif Pettersson, försöker behandla frågan det minsta seriöst.
Kommunalrådet i Piteå, tillika Norrbotniabanegruppens ordförande, Peter Roslund (S) var till exempel inte särskilt bekymrad efter riksdagens omröstning.
"Min förhoppning är fortfarande att vi inom några år ska kunna dra igång en första etapp", sade han till SR Norrbotten.
För den som följt de senaste veckornas debattartiklar och medieutspel är det ganska uppenbart att Socialdemokraterna i Norrbotten med alla medel försökt gillra en rävsax för de moderata riksdagsledamöterna Johan Johansson och Krister Hammarbergh. Röstar de inte för oppositionens oseriösa förslag så är de "emot Norrbotniabanan".
"Partipiskan viner", sa Leif Petersson skadeglatt, han som till skillnad från Siv Holma (V) och Sven-Erik Bucht (S) inte ens ställde sig upp och tog debatten i riksdagen i onsdags.
Det är betydligt lättare att anslå pengar i opposition än att göra det i regeringsställning. Det vet inte minst Socialdemokraterna, som satsade betydligt mindre på infrastruktur när de styrde landet.
Men vore det ändå inte ärligare om Socialdemokraterna i Norrbotten nu försökte verka för finansieringen av Norrbotniabanan, i stället för att skicka ut trötta och anklagande pressmeddelanden.
Sanningen är att medan den Socialdemokratiska höstbudgeten rymde detaljerad finansiering till lokaltrafik i Stockholm, en andra Öresundsförbindelse, och flera andra infrastrukturprojekt i södra Sverige så fanns inte en enda krona reserverad till det mångmiljardprojekt som är Norrbotniabanan. Den ska plötsligt bara byggas ändå!
Norrbotniabanan lever vidare och det finns glädjande nog ingen som helst anledning till att ta domedagsprofeten Leif Petersson på allvar.
Det mesta pekar nämligen just nu på att Norrbotniabanan långsamt kommer allt närmare ett förverkligande. De berörda kommunerna och landstingen har redan lovat att bidra till projektet.
Europaparlamentet väntas i sin tur ge klartecken till EU:s del i finansieringen. Och hösten 2012 lägger infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) en ny infrastrukturproposition som kompletterar de beslut som redan finns.
Vissa verkar dock inte gilla att det sker under en borgerlig regering.