Ledare: Framtidens marknad
ANNAN LINJE. Regeringen vill göra kollektivtrafiken mer kommersiell.
Foto: Eija Dunder
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
för ett årskort på LLT och då blir det billigare. Men inte för skattebetalarna. Om en fjärdedel av kommunens anställda nappar på erbjudandet kostar det netto kommunen, alltså skattebetalarna, en miljon kronor. En miljon för bättre miljö tycker kanske vissa ändå låter billigt. Kruxet, än en gång, är att kommunen redan subventionerar lokaltrafiken. Biljettintäkterna täcker inte kostnaderna. Att då lägga ytterligare skattepengar på subventioner är svårmotiverat. Som Moderaternas gruppledare Mattias Karlsson, motståndare till förslaget, framhåller, går det att använda miljöargument för att subventionera än det ena, än det andra. Men kommunens resurser är begränsade och utgifter
måste prioriteras noggrant. Förslagsställarna hoppas att affären ska löna sig för kommunen genom att privata arbetsgivare hakar på och subventionerar busspendling för anställda: "Arbetsgivare har också ansvar för miljön", säger Ange Björk. Det kan man tycka. Men miljöansvar går att ta på många sätt, och innebär inte att den privata sektorn i Luleå har ansvaret att hjälpa kommunens trafikbolag att locka kunder. Vem som ska ha ansvaret för kollektivtrafiken är en fråga som nu är uppe till diskussion i hela Sverige, på grund av regeringens förslag till ny kollektivtrafiklag. Regeringen har redan öppnat upp marknaden för persontrafik på järnväg och vill med sin nya lag locka kommersiella aktörer att konkurrera inom lokal och regional busstrafik. Konkurrens på populära sträckor kan pressa priser, öka utbudet och förbättra kvalitén. Det offentliga kommer med regeringens förslag även i fortsättningen att spela en roll genom att stötta linjer som inte bär sig på egen hand. Men inte heller då finns något självändamål med att en kommun kör bussarna. Mattias Karlsson tycker också att Luleå kommun till att börja med ska se över om vissa linjer i stadstrafiken kan skötas av privata aktörer. Regeringen hoppas med sin reform på fler nöjda resenärer. Även miljövännerna borde vara nöjda. Om kollektivt resande nu faktiskt är framtiden är det väl inte mer än rimligt att vi också ser till att skapa marknader för det.