Ledare: Flyg är fantastiskt
SKÖN SYN. Men politikerna bör hålla hårt i skattebetalarnas pengar när flygbranschen ber om hjälp.
Foto: LARS PEHRSON/SvD
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
för köttfria dagar. Att kött är hemskt handlar om övertygelse; den rubbas inte så lätt. Grönas inställning till flyget är av samma slag. Flygbranschens bidrag till världens koldioxidutsläpp handlar om några procent, ändå betraktas flyget som värsta klimatboven. Undertonen i kritiken är att flyg är lite för lyxigt för att kunna accepteras: Världen går under och människor är ute och okynnesflyger! Nu har flygmotståndarna tack vare en isländsk vulkan välsignats med
flera flygfria dagar, så de måste vara nöjda. Miljöpartister och miljödebattörer har av vulkanutbrottet därtill fått draghjälp i sin argumentation för mer satsningar på tåg, tycker de. (Vinterns tågkaos är tydligen redan glömt). Flygstoppet har visat hur "sårbara" beroendet av flyg gör oss, enligt miljövännerna. Det här med det moderna samhällets sårbarhet är något som gröna samhällskritiker brukar återkomma till när naturen lägger sig i. Och det är klart, i rika och moderna samhällen finns mer rikedom att förlora och mer materiell välfärd som kan ta skada. Men historien visar att det faktiskt är just välmående samhällen som bäst klarar att stå emot katastrofer, medan fattiga faller samman. Enligt miljövännernas logik blir det minst sårbara samhället det som inget har att förlora. Frågan är hur många som tycker att det är att föredra. Vad flygstoppet egentligen visat är hur fantastiskt bra och viktigt flyget är. Inte minst för ett län som Norrbotten, där patienter nu fått färdas långväga med biltransport (tur att det finns bil) när ambulanshelikoptrar tvingats kvar på marken. Viktiga möten söderöver har missats när flyg ställts in. Så "skön och grön" ser en norrbottnisk verklighet utan flygmöjligheter ut. Alla flygets förtjänster till trots ska inte flygbolagen höjas till skyarna. Flera dras med dålig lönsamhet och branschen har historiskt varit beroende av staten. SAS fick nyligen en miljard till av skattebetalarna, och rabblandet i medierna om hur mycket pengar flygbolagen nu dagligen går miste om understödjer dem som vill att staten ska rycka in igen. Det tomrum som bilindustrins lobbyister lämnat fylls
av flygindustrins. Då gäller det att politikerna håller hårt i plånboken. Det kan inte vara statens sak att agera sedelpress åt vare sig bilföretag, banker eller flygbolag. Frågan är om de gröna håller med. När fordonsindustrin krisade ville Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson trots partiets bilfientlighet att staten skulle räddabilfabriker. Är det flygets tur den här gången?