Regeringens satsning på så kallade supermiljöbilar har blivit ett fiasko. Det är bilar som släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.
På ett halvår har 96 premier på 40.000 kronor per premie betalats ut till ett sammanlagt värde av fyra miljoner kronor. Det finns 200 miljoner i kassan och premier kan betalas ut fram till slutet av 2014.
Av de 96 utbetalade premierna har bara 16 gällt privatpersoner.
Varför är det på det här viset?
Jo, de så kallade supermiljöbilarna är alltför dyra att köra och entusiasmerar bara de riktigt energiska miljökämparna som har en rejäl plånbok att ösa ur. För den vanlige Svensson är det i det närmaste en utopi att skaffa en sådan här bil - även om det blir en rabatt på 40.000 kronor.
Elbilen är med andra ord alldeles för dyr. Dessutom är tekniken inte fulländad. Batterierna i bilarna räcker bara till körningar på upp till tio mil innan det är dags för en ny laddning. Det begränsar framkomligheten och användningsområdet.
Inte ens i länder som Kina, där forskning och utveckling kring elbilar kommit längst, har elbilen blivit någon succé.
Saab, som i framtiden ska bli en elbil enligt det nya konsortiet som tagit över produktionen i Trollhättan, har bara börjat nosa på tekniken och marknaden. Sett till den utveckling som varit hittills och intresset för elbilar känns det inte som en vettig satsning för Saab.
"För den vanlige konsumenten spelar en premie på 40.000 kronor ingen roll när bilarna kostar en bra bit över 300.000 kronor," säger exempelvis Motormännens informationschef, Jon Stenbäck.
Det är med andra ord inte läge för att stimulera med premier när bilkostnaderna avskräcker konsumenten.
Ska regeringen agera miljövänligt i dagsläget vore det bättre med att stimulera till inköp av etanol- eller hybridbilar. Där är tekniken så pass utvecklad och tankningsställena så pass många att de kan konkurrera med bensinen och dieseln.
Politiker är ofta lyriska när de talar om elbilar och miljövänligare fordon. Det hör väl till bilden för att få allmänheten att tro att de har ett miljömedvetande och att de värnar om miljön.
Men hur många av riksdagens ledamöter kör en elbil eller så kallad supermiljöbil? Hur många miljöpartister har bytt ut sin bensindrivna bil mot ett miljöalternativ?
Hur många av våra politiker har utnyttjat premien på 40.000 kronor? Finns några av dem med bland de 96 som hittills fått en sådan premie?
Vi tvivlar på att det finns några, om ens någon, bland de 96.
Och det är ju lite märkligt att inte ens stabschefen på Miljödepartementet, Mattias Johansson, är speciellt entusiastisk när det gäller supermiljöbilspremien. Så här säger han till Dagens Nyheter:
"Supermiljöbilspremien är säkert bra, men den kommer ju inte att få vanliga människor att byta till ett miljövänligare alternativ. Supermiljöbilarna är så pass dyra att en vanlig medborgare inte har råd att handla dem. Det vore mycket bättre att införa en skrotbilspremie som gjorde att äldre bilar fasades ut."
Det skulle ge betydligt större miljövinster än en premie som bara attraherar dem som ändå har råd att betala miljöbilen utan premieavdrag.