Ledare: Drömmen lever än
Det blir fortsatt utredning i ett år innan regeringen gör tummen upp eller ner för Nottborniabanan. Till dess får Norrbotten fortsätta leva på hoppet.
INGA BESKED. Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) hade inget att säga om vilka projekt som regeringen vill prioritera den kommande planperioden.
Foto: MARC FEMENIA/Scanpix
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
drömmen om det stora infrastrukturprojektet. Det diskuteras, informeras och planeras som om järnvägen, vägen, bron, tunneln eller vad det nu rör sig om i stort sett redan var i hamn. Medan man på den centrala nivån, där de som bestämmer och fördelar pengarna finns, kanske säger, och framförallt tänker, något helt annat. Att staten inte är att lita på, har lokalpolitikerna lärt sig. Men förhoppningen är ändå att om tillräckligt många krafter sätts i rörelse framåt så kan till slut ingenting hejda dem. Och har man börjat planera är ju en del av jobbet redan gjort, om och när man väl får grönt ljus. Problemet är dock att ju längre bortom horisonten en eventuell byggstart hamnar, desto mer av planeringsprocessen kommer ändå att behöva göras om, som Nutek påpekar. Och desto mer pengar och energi hinner man bränna på att bygga upp vad som till slut kanske visar sig vara ett luftslott. Politikerna bidrar till problemet genom medveten otydlighet så fort det handlar om infrastruktur, eftersom området är så politiskt laddat. Så var det också när infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) i går presenterade regeringens
infrastrukturproposition. Föredömligt tydlig var hon i och för sig med att varje projekt ska utredas ordentligt innan någon spade sätts i marken. Regeringen vill uppenbarligen undvika att köra fast i någon ny Hallandsås. Dessutom har man den föredömliga ambitionen att anslå tillräckligt med pengar, så att de projekt som utlovas också kan genomföras. "Staten ska vara en pålitlig partner", sade Åsa Torstensson. Men allt kan nu inte överlåtas till tjänstemän och deras kalkyler. Politiska värderingar och visioner spelar också en roll när man värderar olika infrastruktur-lösningar, och infrastrukturprojekt är tillräckligt kostsamma och tidskrävande
utan politiskt velande. Därför är det viktigt att statsmakten vågar bestämma sig för vad den vill, och talar om det, och därför var det också beklagligt att det i propositionen inte gavs några besked alls om vilka projekt som ska prioriteras under nästa planperiod 2010-2021. Först ska Banverket, Vägverket och övriga inblandade utreda i drygt ett år till. Sedan kan det bli tummen upp för Norrbotniabanan - eller tummen ner. Till dess får drömmen leva ett tag till.