Antalet dödsolyckor på våra vägar ökar igen. Efter en rad år med ständigt sjunkande dödssiffror, där vi i fjol noterade 266 döda under hela året, har olyckskurvan vänt uppåt igen. Den senaste tiden har många svåra dödsolyckor inträffat och förmodligen blir helårstalet högre än siffran från förra året.
Nollvisionen är svår att uppnå. Till och med delmålet om 220 döda i trafiken år 2020 verkar inte ligga inom rimlighetens gräns.
Trafikverket har kraftigt satsat på de så kallade 2+1-vägarna, det vill säga vägar med mitträcken i form av stålvajrar och med omkörningsfiler. Genom att skilja på vägbanorna undviker man både omkörningsolyckor och frontalkrockar.
Det visar sig också att just dessa olyckor har minskat kraftigt på de vägar som infört 2+1-systemet. Dödsolyckorna har minskat med 76 procent och frontalkrockarna med 95 procent.
Det är strålande bra resultat.
Häromveckan kom dock en rapport från en forskare som menade att stål-
vajrarna gör större skada än nytta och att de är betydligt dyrare att reparera när någon bil kört in i dem. Risken för seriekrockar skulle vara en stor olycksrisk, menade forskaren och menade att bilarna studsar tillbaka på vägbanan med ökad risk för att bli påkörd av bakomliggande bilar. Detta avfärdade Trafikverket.
Av Trafikverkets siffror att döma tycks 2+1-systemet göra vägarna säkrare.
Men, då är det väl bara att bygga på och införa så mycket säkra vägavsnitt i landet som möjligt. Säkrast är motorvägar och därefter 2+1-vägarna.
Men Trafikverket har inte tillräckligt med pengar för att åstadkomma detta.
Dessutom är det en snedfördelning i bygget av de här säkrare vägarna. I
Stockholmsområdet, som har den absolut bästa kollektivtrafiken, där finns också de flesta högfartsvägarna försedda med mitträcke. Nästan alla vägarna i Stockholmsområdet har den här typen av vägar.
Men det ser annorlunda ut i övriga Sverige. Sämst är det i norra Sverige
där vägar som har mitträcken uppgår till 30 procent. I södra Sverige är det 70 procent.
Så, i Stockholm där färre har bilar och där kollektivtrafiken är väl utbyggd, där finns också de flesta vägar med mittavskiljande räcken. Uppochnedvända världen, med andra ord.
Samtidigt tycks aggressivt körsätt öka - inte minst bland unga män.
Vi läste häromdagen i tidningarna om den 22-årige motorcyklisten som körde i 250 kilometer i timmen i och utanför Stockholm. Han kraschade och omkom.
Fyra ungdomar omkom i en trafikolycka utanför Karlskoga för en tid sedan. De hade stulit en bil och andra trafikanter som mötte dem berättar att hastigheten var mycket hög.
Det handlar inte bara om att bygga säkrare vägar, det handlar också om att ändra attityden hos en del trafikanter som mer eller mindre använder sina
fordon som mördarvapen. Här har trafikskolorna en viktig och betydelsefull uppgift att ta hand om. Föräldrar måste också involveras i det här arbetet.
Vi vet också att alkohol spelar en stor roll i trafikolyckorna. Är det inte dags
för regeringen att införa lag på alkolås i våra bilar?