Ledare: Chockhöj böterna

Foto: Björn Larsson Ask / SvD / SCANPIX

Foto: Björn Larsson Ask / SvD / SCANPIX

Foto: Björn Larsson Ask / SvD / SCANPIX

Politik2012-08-14 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Tanken med kollektivtrafiken är att den ska vara ett miljövänlig och smidigt sätt att resa på. Det torde de flesta svenskar vara överens om. Satsningar på kollektiva lösningar välkomnas från alla politiska håll och kanter. Men för att den gemensamma trafiken ska ha en god framtid måste alla acceptera spelreglerna.

En undersökning gjord av Sveriges Radio visar att plankning ofta lönar sig. I flertalet av Sveriges län är det billigare att åka fast en gång i månaden än att göra rätt för sig och köpa ett månadskort. Avgiften bestäms av den regionala kollektivtrafiksmyndigheten och varierar över landet.

Lägst är den i Kalmar, där fuskåkare bara behöver betala mellan 300 och 600 kronor när de struntar i att betala för sitt resande.

I Norrbotten kostar det 600 kronor om den biljettlöse åker fast. Med tanke på att biljettkontrollanter lyser med sin frånvaro för det mesta går det att spara en hel del pengar på att låta bli att köpa biljett.

I Västmanland krävs det att fuskåkarna åker fast tre gånger för att det ska överstiga summan av ett månadskort. Om de över huvud taget åker fast. Den som ofta reser kollektivt vet hur sällsynta biljettkontroller är. Att ens få oväntat besök av en kontrollant tre gånger under ett helt år låter nog orimligt i många svenskars öron.

Med andra ord, det lönar sig att fuskåka.

Hur behåller man legitimiteten i ett sådant system?

Planka.nu heter en organisation som uppmanar till fuskåkning i kollektivtrafiken. Organisationen bakom Planka.nu - Trafikmaktordningen - har dessutom fått 28 000 kronor i litteratur- och distributionsstöd av Statens kulturråd. Det är ett berättigat stöd, tycker generaldirektör Kennet Johansson.

- Den bedömning vår arbetsgrupp har gjort är att Trafikmaktordningen är en välskriven och välargumenterad debattbok som tillför ett nytt perspektiv i den trafikpolitiska utvecklingen," säger han i en Rapportintervju.

Omdömeslöst!

Utan inkomster fungerar inte kollektivtrafiken. Samhället kan inte bekosta en effektiv kollektivtrafik enbart genom skatterna. Dessutom, ofta är personerna som stödjer organisationer som Planka.nu inte själva skattebetalare. De är enbart ute efter att snylta på andra.

I vårt län har Länstrafiken tagits över av ett kommunalförbund. Vice ordföranden Birgitta Persson (S) har en vision om ett 24-timmarskort som innebär att du kan resa härs och tvärs i länet.

Ja, men då handlar det också om att se till att det finns en kollektivtrafik värd namnet. Länstrafiken har ju satsat alltmer på Fyrkantens arbetspendlare, det vill säga Luleå, Piteå, Boden och Älvsbyn, medan glesbygden och inlandet har fått se färre bussavgångar.

Och dessutom att få alla att betala för tjänsterna.

Fuskåkandet måste tas på allvar och böterna höjas rejält. Varför inte dubbelt upp mot vad ett månadskort kostar? Och se till att kontrollerna blir många och tydliga.