Ledare: Byt väckarklocka, Löfven!

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Politik2013-05-06 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Den ena larmrapporten efter den andra kommer med jämna mellanrum om den svenska skolan. Nu senast är det Skolverket som presenterade en lägesrapport om skolan. Resultatet är alarmerande. Resultatet sjunker år för år. Det gäller alla ämnen, men mest frapperande när det gäller läs- och skrivförmåga samt matematik. I vissa skolor får tre av fyra elever inte behörighet till gymnasiet.

Den här situationen är på intet sätt ny. Den började i slutet av 1960-talet när det nya gymnasiet infördes och när betygen slopades för de flesta årskullar i grundskolan. I en debattartikel i Dagens Nyheter försöker Stefan Löfven, Mikael Damberg och Ibrahim Baylan att framställa det som om det är nuvarande regeringens fel att det ser ut som det gör. Men svensk skolpolitik har socialdemokratin som signum. Det är Socialdemokraterna som utformat den svenska skolan. Alliansregeringen har under sina år vid makten enträget jobbat för att förändra flumskolan och styra in den på rätt spår. Decennier av misstag gör det arbetet svårt och långsiktigt. Det tar tid att vända skeppet och att få indoktrinerade tjänstemän och politiker att inse allvaret och att starta en omvälvande förändring.

För en tid sedan skrev nio professorer, lektorer, forskare och doktorander vid Uppsala universitet en artikel om situationen vid våra högskolor och universitet ("Våra studenter kan inte svenska")

"Under en följd av år har vi som undervisar vid universitet noterat sjunkande förkunskaper hos studenterna som kommer till oss från gymnasiet...Svenska elevers läsförståelse har försämrats under 2000-talet," skriver de.

De framhåller vidare att studenter missförstår muntlig och skriftlig information, klarar inte av att läsa kurslitteraturen, och förstår inte tentafrågorna. "Men allra tydligast blir problemet då studenterna själva måste uttrycka sig i skrift. Utan hjälp av ordbehandlare är stavningen över lag eländig."

Studenternas ordförråd är ytterst begränsat, ordförståelsen felaktig och den grammatiska förmågan mycket låg.

Studenterna är dessutom mindre benägna att på egen hand åtgärda sina kunskapsluckor utan vill att skolan ska leverera. Är det måhända det som går under beteckningen "curling" - att allt ska sopas rent framför fötterna på dem och att de inte själva ska behöva anstränga sig för att nå nya nivåer?

I ett skolsystem där det inte krävs något för att nå resultat, där alla ska ha behörighet att gå på gymnasiet och att läsa vidare på universitet - utan krav på viss kunskapsnivå - då kan inte resultatet bli annat än det vi bevittnar i dag i den svenska skolan.

Och nu, när situationen är mycket prekär, då kommer Socialdemokraterna ångande med förslag om att partigemensamma lösningar ska göras för att få en positiv utveckling. Varför har inget hänt tidigare eftersom skolan varit i en nedförsbacke i drygt 40 år på grund av en helt misslyckad socialdemokratisk skolpolitik?

Skolverkets rapport är en väckarklocka, skriver bland andra Stefan Löfven i DN.

Socialdemokraterna måste ha en otroligt bra sömn eftersom den ena väckarklockan efter den andra har ringt i flera år.

Byt väckarklocka, Stefan Löfven!