Ledare: Bussiga Boden

Ungdomskortet, som inneburit att unga (mellan 7 och 19 år) för 50 kronor om året kan åka hur mycket buss de vill inom Bodens kommun, tas bort. Det beslutade kommunfullmäktige i går. Men det satt långt inne.

Bussolycka i Boden. Ska det rödgröna samarbetet krascha?Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Bussolycka i Boden. Ska det rödgröna samarbetet krascha?Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Politik2011-08-16 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Ärendet har varit upp två gånger tidigare och återremitterats bägge gångerna. Nu hade majoriteten lagt in det som ett extra beslutsärende. Viktigt och brådskande.

Jag ser egentligen inga problem med en höjning av avgifterna, bara den görs på ett vettigt sätt. Det ska inte vara gratis att åka buss. Det säger jag inte främst för att jag tycker att ungdomarna gott kan cykla eller gå i stället, även om det kanske ligger någonting i det med.

Visst är det trevligt om föräldrarna slipper skjutsa till fotbollsträningar och ridhus, men kollektivtrafiken i Boden går inte runt och något måste göras.

Det jag vänder mig emot är främst att det är ungdomarna som ska betala besparingen. Ungdomarnas årskostnader höjs från 50 kronor till 1.200 kronor.

Före detta kommunalrådet Olle Lindström (M) tyckte att förslaget var skamligt, och riktade en känga mot tekniska förvaltningen som utarbetat underlaget.

"Tekniska förvaltningen sitter med stora underskott i lokaltrafiken men kastar sig över 50-kortet, bland det bästa som hänt i kommunen de senaste åren och som lyfts upp som föredöme av andra kommuner. Förvaltningen glömmer att de har underskott vid sidan om och kommer inte med andra förslag."

Skolskjutsen till och från kommunala skolor i Bodens kommer fortsatt att vara gratis. Men avskaffandet av ungdomskortet betyder att det blir dyrare för föräldrar som har sina barn i friskolor. Det kan givetvis vara ett sätt för majoriteten att styra fler elever till de kommunala skolorna.

Jag vill också anmärka på tajmingen. Varför var det så bråttom? Kunde man inte vänta med beslutet till det ordinarie fullmäktigmötet den 3 oktober? Bara att samla ihop kommunstyrelsen och kommunfullmäktige till extra sammanträden beräknas ha kostat omkring 90.000 kronor. Det krävs att man säljer en hel del bussbiljetter fram till den 3 oktober för att tjäna in de pengarna.

Besparingen väntas ge ett tillskott på 900.000 kronor, men det totala underskottet väntas i år bli nästan två miljoner och totalt 12 miljoner fram till 2015. Många bäckar små brukar man säga, men jag tycker att kostnaden för ungdomskortet mest liknar en piss i Mississippi. Framförallt när det inte finns några förslag på hur resten av underskottet ska hämtas upp.

Beslutsprocessen i stadshuset då? I kommunstyrelsen fick Socialdemokraterna och Vänsterpartiet inte med sig kommunalrådet Catarina Ask (MP), som kanske är den starkaste kämpen för ungdomskortet och billiga bussresor.

Medan oppositionen vann i kommunstyrelsen röstade fripassagerarna i Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna för den nya busstaxan kommunfullmäktige. Röstsiffrorna blev till slut 27-22.

Även om majoriteten till slut vann omröstningen så förlorade man debatten. När inte ens kommunalråden kunde hålla sams kan man fråga sig vart någonstans det rödgröna samarbetet i Boden tar vägen?