Ledare: Bekämpa sjöfylleriet

Nykterhetskontroller på sjön skulle kunna avskräcka fler från att köra båt berusade.

FARLIGT PÅ SJÖN. Alkohol och båtkörning hör inte ihop.

FARLIGT PÅ SJÖN. Alkohol och båtkörning hör inte ihop.

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

Politik2008-07-02 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Av någon anledning är fylleri mer accepterat på sjön än på vägen. Medan rattfylleri betraktas som en dödssynd ser många inte med lika stort allvar på sjöfylleriet, trots att det är lika allvarligt, och minst lika farligt. Sjöfyllerister utgör en stor fara både för sig själva och för andra. Närmare 40 personer dör varje år på sjön i olyckor där fritidsbåtar är inblandade, berättar Sjöfartsverkets siffror. Och sambandet är starkt mellan dödsolyckor och drickande på sjön. Åtta av tio av dem som drunknar har alkohol i blodet, enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning. Sjöfylleriet verkar dessutom öka, inte minst i norr. Förra sommaren rapporterade Kustbevakningen 38 misstänkta fall av sjöfylleri längs Norrlandskusten, nästan en fördubbling från de två föregående åren. Och av 64 anmälda sjöfylleribrott totalt i Sverige förra året skedde 15, alltså nästan en fjärdedel, i Norrbotten; också det mer än en fördubbling jämfört med 2005. I sommar ska dock snaran börja dras åt hårdare kring sjöfylleristerna, hoppas Kustbevakningen. Tidigare har myndighetens tjänstemän varit tvungna att vända sig till polisen när de stött på en överförfriskad båtförare. Ett problem har då varit att under färden till eller i väntan på polisen har den misstänkte ibland hunnit nyktra till tillräckligt för att i slutänden gå fri. Men från och med i går får Kustbevakningen utökade befogenheter att ingripa mot berusade båtförare. Kustbevakningen ska nu, precis som polisen, få inleda förundersökning om sjöfylleribrott, göra alkoholutandningsprov och utföra ögonundersökningar vid misstanke om sjöfylleri. Trots de nya reglerna förblir öglan dock tämligen stor på myndigheternas snara, och lätt för många båtfyllon som inte kan avhålla sig från nubben och ölen till sommarsillen att glida igenom. Kustbevakning och sjöpolis har stora områden att täcka och många uppgifter att utföra. Fortfarande kommer det dessutom krävas ett misstänkt beteende från en båtförares sida för att denne ska kunna stoppas, som exempelvis att någon kör väldigt fort, eller misstänkt långsamt. Några rattnykterhetskontroller som vid våra vägar blir det alltså inte tal om, tyvärr. En nedre promillegräns och hotet om att fastna i en kontroll hade annars kunnat vara ett bra sätt att avskräcka och upptäcka båtkörning som kombineras med supande. Men även om Kustbevakningens beväpning i bekämpandet av sjöfylleriet hade behövt bli ännu bättre, innebär förhoppningsvis ändå de nya verktygen att detta vansinniga beteende kan stävjas något. Både genom att fler förövare fångas på kroken, och genom att fler väljer att lämna spriten och inte sjövettet hemma när de tar en tur med båten.