Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
VÄG 97 mellan Luleå och Boden lär vara Norrbottens trafiktät-aste med en omfattande pendling. Cirka 4.000 personer dagligen. Därför är det ange-läget att den också snarast möjligt blir trafiksäkrare och att inte förbättringar stannar upp halvvägs. Det räcker inte att nära nog dränka sträckan med hastighetskameror ?<br>Den första etappen mellan Luleå och Sunderbyn invigdes i slutet av oktober, men när det gäller de båda andra är det lite osäkrare när det finns pengar att gå vidare. Vägverket gör nämligen som den som ska bygga en trevåningsfastighet och inviger första våningen innan man vet när man har pengar till betong och väggar till de båda andra ?<br>Delar 80 miljonerslån<br>Kommunalråden Olle Lindström (m) och Karl Petersen (s) i Luleå är rörande överens om att ombyggnaden av väg 97 måste snabbas upp. Första etappen omfattade dock bara sex kilometer och kostade 30 miljoner. Den största delen är alltså kvar. Dels mellan Boden och Sävast och mellan Sävast och Sunderbyn.<br>När det gäller mellansträckan är kommunalråden beredda att gå in och förskottera kostnaderna till Vägverket, cirka 70-80 miljoner. Och de är beredda att verka för att betala hälften var, något som främst hedrar Karl Petersen eftersom större delen av sträckningen ligger i Bodens kommun. Men ska kommunerna samarbeta mer och verka tillsammans i stället för mot varandra så ligger det också i linje med den målsättningen.<br>Underlagen dröjer<br>Problemet är Vägverket som inte kommer loss med arbetsplan, tidsplan och kostnadsberäkningar. Dessutom är det ju viktigt för kommunerna att veta när Vägverket kan göra rätt för sig genom att betala tillbaka de cirka 40 miljoner vardera kommunen kan låna ut. <br>Det påstods i höstas att man skulle kunna presentera underlagen i december, men fortfar-ande har ingenting hänt. Och det är naturligtvis avgörande för Bodens och Luleås kommun-er vilka besked Vägverket till sist värker fram. Inte minst vilka garantier som lämnas för återbetalning plus ränta inom ett visst antal år. Det är lite märkligt att just Vägverket trögar i det här fallet eftersom det ändå borde finnas ett intresse även på den kanten för en trafiksäkrare miljö längs väg 97.<br>Upptäcker vägar<br>Det är ju inte bara enfiliga 18-milasträckor med vajerräcken som ska göra vägarna i Norr-botten säkrare, vägdirektör Lena Dahlgren ?<br>Nu har även kommunalrådet Peter Roslund (s) i Piteå vaknat upp i dagdrömmandet kring järnvägar. Han har föreslagit Luleå kommun att man på liknande sätt som Boden-Luleå ska låna pengar till Vägverket. 85 miljoner handlar det om till att bygga mitträcken längs resterande delar av E 4 mellan städerna.<br>Visst, pendlingen är omfattande längs sträckan och trafik-en periodvis intensiv. Men Karl Petersen har tills vidare sagt nej. Klokt. <br>Det gäller att inte gapa över för mycket och innan man har prislappen för tidigare-läggning av resterande delar mellan Boden och Luleå så går det inte att engagera sig i något mer likartat projekt. <br>En märklig ordning<br>Det är inte gratis att låna ut pengar till Vägverket som inte klarar nödvändiga åtaganden runt om i landet. Främst efter det förhastade beslutet att omgående bygga om riksväg 44 från Trollhättan som ger sammanhängande motorväg via Uddevalla till Göteborg.<br>Att Peter Roslund visar intresse för vägar med asfaltsbeläggning också och inte bara med järnskenor är förstås positivt. Och det är också angeläget att höja standarden på E 4 mellan de båda städerna. <br>Det blir lite konstigt när man lägger ner stora pengar på vissa delar av den och sedan skjuter fram resten på en lite svajig och osäker framtid. Just nu talas om byggstart tidigast 2008.<br>Sedan är det förstås märkligt att kommuner i Norrbotten ska behöva förskottera vägbyggen därför att Vägverket inte orkar bära de ekonomiska frågorna. <br>Ja, Vägverket tycks ju till och med ha svårt att klämma fram de planer och kostnads-beräkningar som förskotterande kommuner behöver.<br>