Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
?BATONG-KALLE? Petersen, kommunalrådet i Luleå, ska ordna kaffekalas för stans A-lagare i stadshuset. Den närmare utformningen är inte klar, men det är inte ett helt riskfritt arrangemang. Alla är inte personer som berusar sig på öl varje förmiddag utan det finns också starka droger med i bilden numera.<br>Träffen med A-laget från Stadsparken var kanske en större nyhet under fullmäktigemötet i går än att majoriteten planenligt beviljade andra slags A-lag rikligt med pengar. Ja, trots att man från Luleå Hockey uttryckt att man inte vill ha någon sådan så fick klubben en hyresrabatt på 400.000 kronor per säsong. Och av bara farten fick Plannja Basket och Luleå Basket en rabatt på 100.000 kronor. Det talades mycket om elitsatsningar och småklubbarnas kräva ekonomi.<br>Strutz höll i piskan<br>Rabattkarusellen blev finalen på den cirkus som startade i fjol höst kring en brådstörtad begäran från Luleå Hockey om en miljon i reklampengar. Ett kritiskt tabelläge och behov av pengar till en ny back påstods vara orsaken till att man hastigt och lustigt skulle ändra de sponsringsregler som fanns.<br>Just Karl Petersen fick då mycket stryk för den klantiga hanteringen av frågan och det var främst Ylva Strutz i folkpartiet som höll i piskan. Att Börje Lööw (v) sköt de funktionshindrade framför sig i ett skede av debatten var ändå bottennappet.<br>Städat och snyggt<br>Gårdagens påbyggnad på de 200.000 kronor som stans tre elitlag får som reklambärare av Luleå kommun känns som en svajigt Villa Villerkulla-bygge. Samma slags grund för alla tre och sedan en hyresrabatt som ? läs och häpna ? dock inte för överstiga den summa man hyr för. Fattas bara & Vem tvivlar på att generositeten ökar framöver?<br>Självfallet ska det vara raka reklampengar som kommunen tar ställning till år från år. Inga brandkårsutryckningar som i fjol höst och inga hyresrabatter som egentligen bara är ett annat namn för så kallade köp av reklamtjänster. Det ska vara städat och snyggt och man ska använda rätt namn på saker och ting.<br>Den här nya konstruktionen leder bara till att det snart ifrågasätts från andra föreningar varför inte de med sin skrala ekonomi får rabatter när Luleå Hockey med 65 miljoner i omsättning får 15 procents hyresreduktion. Vem kan neka dem?<br>En diskar hellre<br>Under den långa debatten i går bedyrade de flesta sitt stora intresse för idrott. Förutom <br>Annika Eriksson (mp) som utan omsvep erkände att hon går ut och diskar när det är sport på TV med respekterar att folk är intresserad av idrott.<br>Men nu handlade inte debatten om graden av idrottsintresse och hur bra det är att lag från Luleå visar sig på styva linan utan om kommunens pengar och vad dessa bäst används till.<br>Även den som i hög grad gillar sport eller som jag själv är närmast idrottsgalen måste fundera över hur skattepengar används. <br>När Ylva Strutz undrar om kommunen ska använda 600.000 kronor där det märks eller till en förening som omsätter 65 miljoner så väcker det förstås tankar när man vet hur aktiva och föräldrar och supporters i mindre föreningar kämpar med försäljningar av bingolottobrickor och annat för att hålla klubben någorlunda flytande ekonomiskt.<br>Dessutom är det förstås så att Luleå Hockey inte står och faller med den kommunala subventionen. För det är rätt namn. Det räcker inte att tala om reklamvärde för Luleå därför att kommunen nämns i diverse sportsändningar, som var Maria Salmgrens (m) argument. Det krävs mera.<br>Göra rätt för pengarna<br>Jag tycker att Luleå Hockey ska göra rätt för pengarna genom ett brett program med krav från aktiva att ställa upp i olika sammanhang. I skolor, föreningar, vid riktade ungdomsarrangemang. I Linköping ställer man den typen av krav för kommunens bidrag.<br>Kanske kan man i Luleå finna en bra utformning tillsammans med nye klubbdirektören Hans Chrunak.<br><br><br>bo.ostman@kuriren.com