Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
I LULEÅ kan invånarna tvingas att betala 14 miljoner kronor i onödan år efter år därför att den socialistiska kommun-ledningen strulat till frågan om Björkskataleden.<br>Åtminstone om socialdemokraterna och vänsterpartiet får bestämma. De vill reducera en årlig vinst på 30 miljoner till 16 miljoner genom att tvinga bilisterna att totalt åka 260 mil extra per dygn! Detta på grund av en extra krok som ska tillfredsställa KF och Ferruform och som är till nackdel för trävaruföretaget Beijer som vilseleddes vid etableringen för 13 år sedan.<br>På samma snöre<br>Oppositionen var också mycket kritisk. Ylva Strutz (fp), Maria Salmgren (m) och Lennart Lindström (c) var tillsammans med Conny Sundström (kd) som trädda på samma snöre. De krävde med stor kraft ett omtag för att se över alternativa lösningar. <br>Men kommunledningen med Karl Petersen (s) och Börje Lööw (v) i spetsen såg enögda till Ferru-forms bästa och glömde inte bara Beijer utan även kommuninvånarna som tvingas betala krypandet för KF och Ferruform. Tydligen en ny nisch för Lööw att bocka för storföretag ?<br>Bröt mot partilinjen<br>Nu blev det återremiss när frågan behandlades i fullmäktige i går. Och dessutom en majoritetsåterremiss eftersom vänsterpartiets Lena Jakobsson bröt mot partilinjen så att voteringen slutade 31-30.<br>?För mig är det här en ren infrastrukturfråga?, sa hon till mig efteråt.<br>?Jag tar inte ställning i frågan mellan företagen utan ser till vägdelen och hur långtradare och andra fordon ska ta sig fram i framtiden om man nu gör en krok på vägen i stället för att behålla en rak led.?<br>En majoritetsåterremiss innebär att kommunledningen inte kan ta frågan med en klackspark. <br>Det måste nu ske en ordentlig utredning kring de berörda företagens transporter över Traktorvägen.<br>?I annat fall blir det ny åter-remiss?, sa Lennart Lindström (c) i pausen efter beslutet.<br>Som Göran Persson<br>Före omröstningen hade kommunalrådet Karl Petersen (s) närmast gjort som Göran Persson. Han som under partikongressen i Malmö före beslutet om föräldraförsäkringen för-klarade att han inte tänkte bry sig vad kongressen kom fram till. Petersen valde att påfallande irriterat förklara att han redan nu kunde säga att han skulle bifalla den lösning som Ferruform är nöjd med.<br>?Vi ska lyssna på Scania och Leif Östling och göra vårt bästa för att ta deras synpunkter på största allvar. Den signal vi skickar är att vi ska göra vad vi kan för att det ska bli bra för Ferruform.?<br>Nå, genom att Lena Jakobsson röstade med oppositionen så går det inte att slarva bort frågan och mer eller mindre strunta i återremissen. I så fall kommer bara ytterligare en och frågan drar ut på tiden mot valet 2006 ? <br>Det hade varit klokt av Karl Petersen med en något lägre profil och att inte göra det hela till en prestigefråga som lätt skapar problem framöver. <br>Valhänt hanterat<br>Det hedrar honom att han tänker på näringslivet, låt vara med Ferruforms hyresvärd KF i en huvudroll. Men kommun-invånarna är också värda några tankar. De som han vill ska betala för krypandet. Han är ju ändå deras ombud och inte KFs eller Ferruforms!<br>Debatten i går var mycket frän och det berodde nog inte bara på att det är knappt tio månader kvar till valdagen. <br>Kommunledningen har handskats väldigt valhänt med frågan och ensidigt gått i KFs och Ferruforms ledband. <br>Även om Karl Petersen på direkt fråga från Dan Ankarholm (ns) påstod att KF inte kontaktat honom så är det ingen hemlighet vilka starka bindningarna är till Petersens parti. Och det lär ha haft sin betydelse. <br>En viktig bakläxa<br>Ferruform var ju en prakthyresgäst till låg hyra för KF som stod med tomma lokaler. Alternativet hade varit att bygga nytt på ?rätt sida? av Traktorvägen och då hade vi också sluppit den här striden.<br>Maria Salmgren och Ylva Strutz underströk också att 80 procent av problemet ligger på KF och att det finns alternativa lösningar för Ferruform. <br>Lennart Lindström betonade också att man får en annan bild än den kommunledningen givit när man sätter sig ner och pratar med företaget.<br>?Och leden har också varit inritat i tolv år! Det visste Ferruform när företaget investerade 100-tals miljoner i lokaler där de bara hade tillfälligt bygglov.?<br>Nu blev det alltså bakläxa för kommunledningen. Och på ett så tungt sätt att den inte kan komma tillbaka efter att ha slarvat med den. <br>I så fall fortsätter den här frågan att skapa problem för socialdemokraterna och vänsterpartiet som kan påverka valutgången.<br>