Krönika: Rör inte transportstödet i norr

Politik2006-04-18 06:30
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
REGIONAL utveckling verkar inte vara allra viktigast för regeringen. Och det är en politik som slår mot Norrbotten.<br>Ni minns väl senaste sommarens storm kring smusslet med transportbidraget som med bara några få dagars varsel sänktes under stort hysch-hysch. Regeringen skyllde den gången på stormen Gudrun och tsunamikatastrofen när den försökte förvandla en stor del av transportstödet till en slags tillfällig katastroffond. <br>Till sist fick infrastrukturminister Ulrica Messing så kalla fötter att hon tvingades backa samtidigt som hon strödde krystade förklaringar kring sig. Messing hade en vecka tidigare villkorat en omprövning av beslutet med att konjunkturen först många vända. Det skedde tydligen på bara sex dagar ? Sådant kallas vindflöjelpolitik!<br>Allmosemodell igen<br>Men man ger tydligen inte upp i första taget i näringsdepartementet så nu är det aktuellt att både slopa transportstödet och nedsättningen av arbetsgivaravgifter. Utan nya hänvisningar till vare sig Gudrun eller tsunamin. Åtminstone enligt den analys departementet beställt och som man nu granskar. Nu verkar man gå mer rakt på sak. I stället för generella stöd till alla vill man nu tydligen ha riktade bidrag enligt den gamla museala allmosemodell som vi trodde att till och med socialdemokraterna betraktade som död och begraven.<br>Onekligen lite märkligt dessutom samtidigt som den borgerliga alliansen nyligen har lovat att helt ta bort arbetsgivaravgifterna för tjänsteföretag i Norrlands inland, stödområde A alltså. Tydligare kan det knappast framgå hur olika inriktning man har inom de båda blocken och vilken olika syn som finns på jobb och företagande i norr. <br>Skapar osäkerhet<br>När man gång efter annan ger sig på spelreglerna och försöker ändra dem så skapar det förstås oro och osäkerheter bland många företagare i norr. Det som gäller i dag gäller inte i morgon ? och hur satsar man då och vågar man anställa nya medarbetare? <br>Företagare i både norr och söder behöver lugn och ro, en mer näringslivsvänlig politik och tydliga och fasta spelregler. Det duger inte att riva och slita en gång i halvåret i diverse stödformer och annat. Sånt leder bara till osäkerheter och rädsla för nysatsningar och investeringar. <br>Och det slår inte bara mot olika företag som plötsligt får dyrare transporter eller, som i somras, upptäcker att offerter som de har lagt plötsligt har minskat i värde efter regeringens inklafsande på arenan.<br>För höga kostnader<br>Transportstödet kan inte slopas. Det leder till kostnadsökningar som gör att företag i norra Sverige inte överlever eller tvingas flytta verksamheten till sydligare delar av landet. Transportkostnaderna är ju en mycket, mycket tung post för många företag och hjälp med den en förutsättning för att vi ska få ett inte kanske runt men åtminstone mer ovalt Sverige.<br>En ny borgerlig regering ställer inte upp bakom ett sådant här förslag. Den borgerliga alliansen har ju i stället mycket tydligt markerat att den tänker stimulera företagandet i inlandet. Ett tungt löfte är att arbetsgivaravgifterna för tjänsteföretag i Norrlands inland ska slopas. Och det ska vara en varaktig åtgärd och ingen tillfällig stimulans.<br>Nödvändigt stöd<br>Kostnaden för att slopa arbetsgivaravgifterna är inte heller märkvärdigt hög. Cirka 400 miljoner. Men ska Norrlands inland få flera småföretag och företag som växer och utvecklas så måste också en ny regering ge de stimulanser som krävs. Det duger inte med de gamla vanliga tillfälliga investeringsbidragen till nystartade företag som sedan i många fall försvinner lika snabbt som de kommit samtidigt som ortens gamla företag kämpar hårt för att leva vidare.<br>För företag i Norrlands inland är transportkostnaderna en mycket tung post. Ska de klara konkurrensen med mer centralt belägna företag så är transportstödet nödvändigt. Och det kommer förstås också den borgerliga alliansen att värna om efter ett eventuellt maktskifte till hösten.<br><br>bo.ostman@kuriren.com