krönika: Bättre vägar viktigast i länet

Politik2007-03-03 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
I NORRBOTTEN är det i första hand viktigt att rusta upp vägnätet som är alltför nedgånget på många håll i länet. E 4 och den starkt trafikerade vägen mellan Boden och Luleå behöver platser högt upp på prioriteringslistan. <BR>Under många år har det varit starka klagomål på vägstandarden i Norrbotten, men under den socialdemokratiska regeringen hände inte mycket. Det blev mest bara lite småslantar till förbättringar i länet. Därför ser det också så illa ut som det gör på många håll i Norrbotten. <BR>När infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) var i Luleå i går så konstaterade hon också att vägunderhållet i Norrbotten är kraftigt eftersatt. Något som vi också kommer att få höra och läsa om ganska snart igen när tjällossningen sätter in. Vägar som är som gungfly, avstängda vägar eller vägar begränsad framkomlighet på långa sträckor är lika bergsäkra vårtecken som de första sädesärlorna. <BR>Vägunderhållet måste därför förbättras ordentligt framöver. Norrbotten har alltför länge befunnit sig i strykklass. Nu är det nödvändigt att man rustar upp i stället för att som under den tidigare regeringen tvingas fortsätta betrakta hur vägarna raseras. Och hur det kapital som man har lagt ner i dem förstörs undan för undan. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Märks i vårbudgeten?</STRONG> <BR></SPAN>Skogsindustrins behov är numera sådana att den behöver vägar som är framkomliga året runt. Det duger inte att timmerbilar står stilla samtidigt som industrin ropar efter färsk råvara. <BR>Åsa Torstensson väntar på en rapport från Vägverket om några månader som ska ge en bred bild av de behov som finns av reparationer av vägar runt om i landet. Visst, men det räcker inte att skaffa sig en bild av situationen. Det måste till snabba åtgärder för förbättringar också. Förhoppningsvis ska den nya ambitionen också märkas i den vårbudget som regeringen lägger fram om ungefär en månad. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Privata pengar</STRONG> <BR></SPAN>Åsa Torstensson säger att regeringen överväger lösningar med privat kapital till vägar och järnvägar. Visst, det är nödvändigt att se på alla tänkbara möjligheter till finansiering för att få positiva resultat. Och privata pengar är förstås ett fullt tänkbart alternativ. Fortsatt förfall är ju ingen tilltalande utveckling. <BR>Sedan är det förstås allra viktigast att snabbt satsa på förbättringar av vägarna i länet. De som vurmar för en Norrbotniabana för 20 miljarder får allt ge sig till tåls tills det eventuellt en dag kan betraktas som ekonomiskt försvarbart. Väginvesteringar känns väsentligt mer angelägna i dag än att man ska bygga järnvägar av gumliga rättviseskäl och ängsliga, avundsjuka sneglanden mot sydligare delarna av landet.