Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
I LULEÅ tycker den politiska vänstermajoriteten att det är bättre att invånarna avstår 14 miljoner om året än att några stackars fordon vid Ferruform får väntetider som understiger tio sekunder. Men luleåborna ska själva tvingas åka 260 mil extra om dygnet! Och får 30 (!) sekunders längre resväg. Det kvittar tydligen också att miljön försämras, något som inte bara vänsterpartiet utan till och med miljöpartiet står bakom.<br>Ett smått ofattbart ställningstagande till och med av politiker som kör enkelriktat med skygglappar påmonterade. Och samtidigt har oppositionen undanhållits viktiga underlag det smusslades med fram till i går, något som i hög grad påverkat hela diskussionen kring Björkskataleden.<br>Var huvudalterantivet<br>Beslutet i plan- och tillväxtutskottet i går blev därför att luleåborna ska avstå från 14 miljoner om året genom en extra krok på Björkskataleden. Det anses bättre än att fordon vid Ferruform maximalt kan få vänta tio sekunder vid en cirkulationsplats på Traktor-vägen för att ta sig över till KF-sidan av den.<br>I underlagen inför gårdagens möte dök nya alternativ plötsligt upp. Alternativ som man tydligen redan för två år sedan hade lagt fram för Ferruform och diskuterat med företag som sade nej. Men inte förrän i går visades de för oppositionen. <br>Dessutom var cirkulationsplatsen huvudalternativet för tjänstemännen.<br>?Men vi står förstås bakom planförslaget. När man inte får det bästa så får man nöja sig med det näst bästa?, sa gatu-chefen Göran Gabrielsson till mig i går eftermiddag.<br>Känt i två år<br>Inom oppositionen är man upprörda vilket är begripligt. Hade det inte blivit återremiss i fullmäktige för ett par veckor sedan så hade aldrig det här alternativet blivit känt! Göran Gabrielsson är förvånad över att oppositionen inte sett det och säger att processen med Ferruform ändå har pågått i två år.<br>?Muntligt har vi fått lite föredragningar och beskrivningar av olika lösningar, men vi har aldrig fått se det här underlaget. Det retar mig hur det kom fram i går. En minut i tolv,? säger Lennart Lindström (c).<br>?Jag är upprörd över att vi först nu får se lösningar som Ferruform tidigare fått presenterade men inte vi. Man kan inte med fog säga att cirkulationsplatsen vore något större men för företagets verksamhet?, menar Ylva Strutz (fp).<br>?Cirkulationsplatsen var en ren nyhet liksom de tio sekunderna i maximal väntetid. Det är obegripligt att vi inte fått se alternativet!?, dundrar Maria Salmgren (m).<br>Säkrare för alla<br>En cirkulationsplats på Traktorvägen skulle lösa alla problem man skulle slippa den konstlade böjen på Björkskataleden som vänsterpolitikerna i Luleå tagit till för att behaga Ferruform. <br>Det handlar om 35 till 50 bilar per dag som Ferruform behöver ta över till KF-sidan av Traktorvägen. Fyra-fem i timmen alltså. Och dessutom på en led på vilken man beräknar att bara 7.000 fordon passerar per dygn. Det borde inte vara mycket att tjafsa om med andra ord. Helst som man inte ska glömma det tretton år gamla löftet till Beijer om att Björk-skataleden skulle dras intill företaget som byggde utifrån det.<br>Dessutom säger man i för-slaget att om det behövs i framtiden så kan cirkulationsplatsen signalregleras med prioritet för Ferruforms fordon. Refugen ökar också gångtrafikanternas säkerhet eftersom hastigheten vid refugen blir låg och det betyder att man kan korsa vägen i två etapper.<br>Klantigt skött<br>Hela den här frågan har hanterats synnerligen klantigt av politikerna. Kommunalrådet Karl Petersen (s) är den huvudansvarige. Han har knäböjt för Ferruform och/eller dess hyresvärd KF och i debatten dragit fram Scania-chefen Leif Östling och rädsla för att företaget flyttas på grund av en liten vägstump. Det vore första gången i svensk företagshistoria i så fall.<br>När jag ringde runt i går märkte jag också rädslan på olika plan för att säga så mycket, När jag frågade Christer Wikberg vid tekniska förvaltningen som skrivit gårdag-ens PM om effekter av en planskild korsning sa han att han var för upptagen för att ens säga när underlagen hade utarbet-ats? Och hänvisade till gatu-chefen Göran Gabrielsson som skulle svara på pressfrågor men var seg att få kontakt med.<br>Bugar uppåt<br>Jag förstår mycket väl att tjänstemännen hukar när deras huvudalternativ inte accepterats. Men jag begriper mig inte på politiker som smusslar och mörkar och försöker undvika både debatt och att alla alternativ läggs på bordet. Inte heller förstår jag mig på politiker som bugar för stora företag som själva satt sig i en knipa genom jättelika investeringar i till-fälliga byggnader. Och som samtidigt sparkar mindre före-tagare åt sidan utan att bry sig om de löften dessa har fått tidigare. Det är lite av gammaldags brukspatronmentalitet över agerandet, tyvärr! Man bugar uppåt och sparkar neråt.<br>?Den signal vi skickar är att vi ska göra vad vi kan för att det ska bli bra för Ferruform?, lovade också Karl Petersen när frågan återremitterades.<br>Men Beijer och tidigare löften till företaget låtsades han inte om!bo.ostman@kuriren.com