Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
HUR MÅNGA GÅNGER har inte kommunledningen i Luleå satt punkt för de ekonomiska äventyrligheterna kring Kallax Cargo - och sedan fortsatt med dem ändå! <BR>Och nu är det tydligen dags igen. Bara fyra-fem månader efter det senaste "sista tillskottet". Hur många gånger har vi inte hört samma deklarationer ? Det är nog inte heller många som förmår hålla tillbaka skratten <BR>Nu handlar det om 300.000 kronor som kommunchefen Bernt Grahn vill att Luleå kommun ska ställa upp med för att slutföra projektet "Flygfrakt i Luleå". De båda andra kvarvarande delägarna NCC och Norrporten ska bidra med lika mycket har man tänkt. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Ska Karl Petersen mesa ännu en gång?</STRONG> <BR></SPAN>Nu återstår att se om kommunalrådet Karl Petersen (s) håller ord, sätter punkt för penningrullningen och kör över Bernt Grahn. Eller om han än en gång mesar, hukar och öppnar kommunens kassalåda... <BR>Jag skulle tro att han väljer det senare så här veckorna efter valet som ju gick så bra. Och med fyra år kvar till nästa möjlighet för väljarna att visa vad de tycker om den förda politiken. En del talar muntert om Kalles Cargo idag så det lär vi nog få höra framöver också, tyvärr.<BR> Men det går inte att försvara nya bidrag till Kallax Cargo. Det enda rimliga är att kommunen nu sätter en slutpunkt och är nöjd med den nya långa banan sedan projektet i övrigt blivit ett gigantiskt misslyckande. Även om det roar folk på andra håll i landet. Det är lätt att ha hejdlöst roligt åt de storstilade planerna från dåvarande landshövdingen Björn Rosengren som målade i glada färger och beskrev projektet som det stora lyftet i Luleå. Verkligheten visade något helt annat.<BR>Fraktflyget blev en flopp. Ryck i snöret och spola det här projektet nu!