"Järnvägsfantast vill folkomrösta"
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Eriksson varm för Norrbotniabanan med god assistans av Annika Eriksson, Luleå.
"Jag är järnvägsfantast", deklarerade han och talade om hur folk i Piteå skulle kunna jobba i Umeå och från Luleå skulle man kunna pendla till Skellefteå bara banan byggs.
Om några får råd med resandet så lär det faktiskt dröja minst tio år innan det är dags för några pendlare. Även om Peter Eriksson blåser på i debatten som om länet står och faller med Norrbotniabanan och som om pendlarna snart kan leta sig till stationerna. Samtidigt talar partikamraten och kommunalrådet Kenneth Sandberg i Kalix om att företag kan flytta om det inte blir någon bana. Nå, det är som sagt minst tio år kvar innan banan eventuellt blir verklighet.
Peter Eriksson vill se valet som en folkomröstning om banan. Trots oklarheter bland sossarna Och trots Kalix-miljöpartisternas dystra erfarenheter av folkomröstningar! Den senaste förlorade de ju med 90 procent mot 10.
Pär Nuder ger inga garantier
Ekonomin är problemet. När finansminister Pär Nuder var på Nolia förra veckan kunde han inte ens garantera att det blir en Norrbotniabana. Det bör man ha i minnet när Peter Eriksson påstår att en röst på alliansen är en röst mot banan. Inom vänsterkartellen ger man ju inte heller några löften samtidigt som det kommer signaler från Banverket om att järnvägssträckor söderöver kommer att läggas ner.
Och just nu vill Banverket avvakta med pengar till Norrbotniabanan. Inga pengar för 2007 och 2008 har fördelats utan man vill först se valresultatet och vilka prioriteringar man kan förvänta sig.
Miljöpartiet i Norrbotten försöker framställa det som att en röst på partiet är en garanti för att banan blir av. Rena nyset. Miljöpartiet har enligt mätningar fem procent av väljarna bakom sig. 95 procent röstar alltså på andra partier, att utifrån den positionen blåsa upp sig och påstå att man lätt som en plätt ska driva igenom bygget av Norrbotniabanan är inte seriöst. Även miljöpartister måste dessutom ta hänsyn till ekonomiska realiteter även om de kanske inte alltid visat sådana anlag.
Miljöpartiet i Luleå har inte bundit sig
Annika Eriksson är ju gruppledare i Luleå. Efter de båda budgetuppgörelserna med socialdemokraterna säger hon att det ändå inte innebär att partiet bundit upp sig för vad som sker efter valet.
"Vi vill ha ett ordentligt samarbete. Oavsett med vilka det blir", säger hon. Men medger att socialdemokraterna känns något närmare än alliansen sedan kommunalrådet Karl Petersen (s) i fjol höst tog initiativ till budgetsamarbetet.
"Men vi har inte heller diskuterat frågan internt inför valet", säger hon i likhet med fullmäktigeledamoten Roger Malmberg.
Samtidigt ska man komma ihåg Karl Petersens mycket oblygt flörtat med centern. När jag pratade med honom på Nolia så framhöll han att han gärna ser ett brett samarbete eftersom det skulle gynna Luleå. Och i ett bredare samarbete lär inte miljöpartisterna kunna mättas ens med den ynkliga ekomjölk som de fick för att vika sig i budgetuppgörelsen i fjol höst.
Men centern och andra borgerliga partier nobbar samarbete. De har strategin klar och siktar på att tillsammans med åtminstone sjukvårdspartiet ta över styret av Luleå.