Inlögg: Bygg banan

Politik2007-07-26 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
IBLAND BLIR JAG så frustrerad att jag måste skriva av mig. Först har vi en orättfärdigt hög el-taxa fast vi har kraftverk bakom knuten. Sedan kom för några dagar sen ett förslag att fördubbla bensinpriset (för miljöns skull) och som om det inte var nog, "som grädde på moset" byggs det ingen Norrbotniabana. Detta trots att både kristdemokraterna och centern före valet lovade att banan skulle byggas. Det känns som att bli strypt. <BR>Hur tänker de som beslutar och vad vill man? <BR>Det vore väl inte svårt att få med de övriga partierna i ett banbygge, nu när även statsminister Fredrik Reinfeldt börjat tala om miljön. <BR>Att göra som Banverket: slå ut med armarna och säga att det är slut med pengar, känns väldigt platt. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Banverket borde ha slagits med näbbar och klor <BR></STRONG></SPAN>Som skattebetalare undrar jag: 1) Vart har de anslagna pengarna tagit vägen? 2) Blir inte alla miljoner som redan satsats, bortkastade pengar? Vilket slöseri! (Banverkets egen utredning visade lönsamhet för banan) och 3) Vad har Banverket gjort för att få mer pengar? <BR>De borde ha slagits med näbbar och klor, för att kunna fullfölja projektet. Dels för alla larmrapporter om miljön och dels för att Botniabanan ska få sitt fulla värde! Nu blir Umeå en flaskhals och vilka kan då utnyttja banan? <BR>Att säga att det inte finns pengar är fel. Just nu går våra industrier på högvarv, LKAB, Boliden med flera gör miljardvinster. Vattenfall kan "bada" i pengar, deras övervinst för 2006 skulle räcka till Norrbotniabanan flera gånger om. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Åtta gånger längre med tåg än lastbil <BR></STRONG></SPAN>Det vore en bra investering för Sverige att minska en "smutsig", dyrbar, sinande importerad energikälla och i stället satsa på en: inhemsk, förnybar, ren och billig energikälla! Apropå energi, ett enda godståg kan ersätta cirka 25 långtradare med släp! Skickar man gods kommer godset åtta gånger längre med samma mängd energi om det går med tåg jämfört med lastbil! <BR>Det finns fler fördelar med tågtrafik förstås. Snabbhet; att till exempel kunna åka Luleå-Stockholm fem sex timmar snabbare än vad du åker idag. När det gäller säkerhet kan ingen gardera sig för olyckor, men om man färdas en given sträcka är risken att dö i en olycka 20 gånger större med bil än med tåg. Listan på fördelar med tåg kan göras lång. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Bra politik är att kunna ändra sig när något blir fel <BR></STRONG></SPAN>Många bra artiklar och inlägg har varit i tidningen i ämnet men ett argument för banbygget har jag saknat. När bron till Danmark byggdes fick även Tågkompaniet betala (fast man inte körde tåg söder om Stockholm). Det var för att brobygget var bra för hela Sverige. <BR>Det är samma sak nu! Det är bra för: 1) Stockholm, 2) Sverige, 3) ja även för Europa om Norrbotniabanan byggs! Detta måste framföras klart och tydligt. <BR>Politiker och projektgrupp som arbetar för denna bana: Ge inte upp! Det finns många som stöder er i det tysta. Bra politik är att ha visioner och att kunna ändra sig när något blir fel!