Inlägg: Både fler och bättre apotek

Politik2008-04-16 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Svar till Lars Hedberg, PRO,
i Kuriren den 9 april
LARS HEDBERG, Älvsbyn,
ordförande för PRO Norrbotten, ifrågasätter de fakta som ligger bakom förslaget om att låta fler än Apoteket AB sälja läkemedel. Ett förslag som det snart sagt endast är PRO och socialdemokraterna som säger nej till. Såväl Farmacevtförbundet som Apoteket självt är för en ökad mångfald. "Det är yrkesskickligheten hos personalen som utgör
Apotekets värde för kunder och patienter, inte vad det står på skylten utanför dörren. Farmacevterna har varit fastkedjade vid en och samma arbetsgivare under 37 år", sa Cecilia Bernsten, ordförande i Sveriges Farmacevtförbund, när PRO kedjade fast sig utanför apoteken. Farmacevtförbundet visar att Apoteket har halkat efter andra länders apotekssystem. Monopolet har varit skadligt för tillgänglighet och service, vilket ledningen själv nyligen erkände i en debattartikel. APOTEKET HAR HELLER INTE
lyckats minska felaktig läkemedelsanvändning som varje år kostar mångmiljardbelopp. Mer tid för varje patient och kund skulle göra underverk - men Apotekets ledning vill i stället att farmacevterna ska springa fortare för att kunna leverera vinster till staten. Ett av huvudsyftena med omregleringen av apoteksmarknaden är och förblir att förbättra tillgängligheten till hela
läkemedelssortimentet, såväl på landsbygd som i storstad. Jag har svårt att förstå varför det blir sämre på landsbygden när ICA och Statoil får sälja
receptfria läkemedel. Erfarenheten från Norge är dessutom att apoteksservicen på landsbygden inte försämrades, tvärtom. Helt andra
öppettider, kortare köer och fler apotek. I RAPPORTEN "Pharmaceutical pricing and reimbursement in Sweden" fastslog också OECD att apotekstätheten är lägre i Sverige än på något annat håll. Enligt rapporten skulle konsumenterna sannolikt bli mer tillfredsställda med tillgängligheten om försäljningen av receptfria läkemedel konkurrensutsattes. Vidare konstaterar OECD att när det gäller förskrivna läkemedel visar erfarenheten från Norge och Island att antalet apotek har ökat och att öppettiderna har förlängts sedan apoteksmarknaderna reformerades. OECD menade att Norges förändrade apoteksstruktur kunde fungera som en förebild för en apoteksreform i Sverige. REGERINGENS POLITIK är att förbättra tillgången till läkemedel genom att dels avskaffa det statliga apoteksmonopolet och dels möjliggöra försäljning av ett begränsat sortiment av receptfria läkemedel utanför apotek är således helt i linje med OECDs förslag. Erfarenheten från Norge
visar också att intentionen att förbättra tillgängligheten till
läkemedel går att realisera genom att omreglera apoteksmarknaden. Apoteket AB kommer att finnas kvar som en central aktör och agera på samma villkor som de nya aktörerna. Staten kommer även efter omregleringen av apoteksmarknaden att ta ett aktivt ansvar för läkemedelsförsörjningen i hela landet. Allt för en bättre läkemedelsanvändning till nytta för kunder och samhälle.