Har champagnen stigit åt huvudet?
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
service! Till och med på självaste nyårsaftonen, kan den som är sent ute med inköpen inför
kvällen gå och handla till klockan 15 på eftermiddagen. Men eftersom rusning efter bubblorna väntas så har Systembolaget rekommenderat att den som vill vara helt säker på att överhuvudtaget komma in i
butiken bör vara ute i god tid. Allt enligt det statliga monopolets påkostade annonser. Den som är ute för att köpa en flaska vin får med andra ord allt mindre anledning att klaga på att Systembolaget har dålig service eller knappa öppettider. Bolaget har marknadsanpassats en hel del under senare tid, med självbetjäning, längre öppettider, intresserad och kunnig
personal och så vidare. Men
anpassningen har inte skett för att möta någon konkurrens, utan för att hindra att den alls uppstår.Enligt skolboken borde ju ett ohotat monopol leda till sämre service. I synnerhet ett monopol vars syfte, som i fallet med det svenska detaljhandelsmonopolet på alkohol, är att vi egentligen ska handla så lite som möjligt. Men saken är nu den att Systembolaget givetvis känner av det hot som finns. Inte från konkurrenter, men från politiskt håll. Och därför gör man vad man kan för att medborgarna ska vara så nöjda som möjligt. Tanken är förstås att ju bättre Systembolaget blir, desto mer angelägna ska vi bli att de får behålla sin position. DET STORA SORTIMENTET som, åtminstone via beställning, är tillgängligt i hela landet
brukar lyftas fram som en av fördelarna med att trots allt ha kvar Systembolaget intakt. Även av personer som rent principiellt ställer sig tveksamma till själva monopolställningen. Och det är förstås en bild som Systembolaget är rätt nöjd med.Problemet är bara att detta inte alls går ihop med det som annars brukar anges som monopolets syfte - att minska alkoholkonsumtionen. Man kan inte ena stunden i stora annonser göra reklam för de fina öppettiderna inför en av de helger på året då det sannolikt konsumeras mest alkohol och i den andra hävda att man är folkhälsans främsta försvarare. Det går helt enkelt inte ihop.Systembolaget är lika trovärdiga i sin ambition att minska svenska folkets drickande som Svenska Spel är när det handlar
om att få oss att inte göra av med våra pengar på triss och nätpoker. Visst är det trevligt med lyxen att i en och samma butik kunna välja mellan hundratals sorters mousserande vin till nyårssupén. Men den som anser att vi för den sakens skull bör behålla det
statliga monopolet har nog champagnen stigit åt huvudet.