Det råder en bred politisk konsensus om att det är gott och nödvändigt med bibliotek. Särskilt viktigt är det att barn lär sig se dem som en lustfylld källa till kunskap.
I början av 2011 trädde en ny skollag i kraft enligt vilken bibliotek ska finnas i anslutning till alla svenska skolor. Skolorna fick några månader på sig att förbereda sig inför den nya lagstiftningen, sedan den 1 juli 2011 är det obligatoriskt med skolbibliotek.
Kungliga Biblioteket gjorde en uppföljning förra året för att undersöka om lagen efterlevs. Det visade sig att 210.000 elever i grundskolan och gymnasiet är utan skolbibliotek.
I SVT Östnytt gjorde nyligen ett besök på en skola i Marmorbyn i Södermanland (15/10). Där består det så kallade skolbiblioteket av en samling böcker nedpackade i ett antal kartonger i skolans källare. Eleverna måste åka till Vingåker, två mil bort, för att komma till närmaste bibliotek.
Skolan i Marmorbyn är inte i närheten av att efterleva skollagen. För att godkännas av Skolinspektionen, som överser tillämpningen av lagen, ska eleverna ha tillgång till ett bibliotek i, eller i närheten av, skolan. Det viktiga är att eleverna har möjlighet att besöka det regelbundet. Det ska finnas skönlitteratur, facklitteratur och tillgång till datorer och andra medier. Till sist ska biblioteket vara anpassat för att främja språkutveckling och läsning.
Bibliotekarien Karin Odelblad i Norrköping var en av de som intervjuades i inslaget. Hon anser att Skolinspektionen är för tandlös. Den har endast förelagt fem skolor vite för avsaknaden av dugliga bibliotek. Allan Westerdahl, som arbetar vid Skolinspektionen, menar att det finns andra delar av skolans verksamhet som är viktigare att granska.
Det är lätt att förfäras över Skolinspektionens slapphet. Men som Westerdahl påpekar har Skolinspektionen fler uppgifter än att undersöka förekomsten av skolbibliotek.
Lagstiftning är ett redskap som ska användas sparsamt, annars förloras dess kraft. I fallet med skolbiblioteken är det uppenbart att lagen inte tas på allvar. Annars skulle eleverna i Marmorbyn ha ett betydligt bättre skolbibliotek att tillgå än vad de har i dag.
Det vore på sin plats att undersöka varför inte fler skolor efterlever skollagen. Är det för att risken är för låg för att drabbas av vite eller för att skolorna inte har de ekonomiska resurserna som krävs för att tillhandahålla bibliotek?
Det vore bedrövligt ifall elever inte fick möjlighet att ta del av den stora kunskapsskatt som biblioteken erbjuder på grund av att deras skolas ekonomi inte räcker till.