Gästen: Företag FörlegaDE?

Politik2012-04-28 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Skrivprogrammet Word menar att ordet "företag" i vanlig text kan betraktas som ålderdomligt eller främmande. Nu syftar Word på något annat men det hade kunnat vara den tragiska verkligheten om inte några modiga män tagit några väldigt viktiga beslut för några årtionden.

"Now on to Japan" är den skrikande rubriken på en brittisk propagandaaffisch från andra världskriget som trycktes vid segern i Europa för att påminna om att kriget fortfarande pågick i Stilla havet. "Vad är nästa mål" är en obesvarad fråga och känsla som hänger kvar när Janerik Larssons Företagarrörelsen och opinionen - så förändrades Sverige slås igen. Larssons ambition är dock inte att peka ut vägen för framtiden utan istället ge möjlighet att lära av historien.

Larsson beskriver, utifrån sin position inom dåvarande SAF, hur företagen under sent 60-tal bestämde sig för att inte stillasittande låta sig avskaffas i Sverige och istället tog upp kampen om idéerna. Boken är en tidsresa med start i en dyster tid där hoppet verkade vara förlorat före löntagarfonderna och fram till nutiden där Företagarrörelsens seger är närmast total.

Stora och små strider blandat med långsiktiga strategier beskrivs. Startandet av förskoleverksamheten Pysslingen. I sig en liten handling men ändå en stor utmaning mot det rådande systemet, samt det långsiktiga arbetet som påbörjades för att förhindra löntagarfonderna är klara ljuspunkter i boken.

Julafton för konspirationsteoretiker på vänsterkanten kommer avsnittet om Sfären att vara. Den så kallade Sfären, ett hjärnspöke för vänstern som de försöker kartlägga och avslöja, redogörs för utförligt. Sfären beskrivs som ett person- och organisationsnätverk med rötter tillbaka till SAF:s informationsdirektör Sture Eskilssons legendariska promemoria.

När man läser företagarrörelsen och opinionen går tankarna till boken Kommandohöjderna: berättelsen om marknadens globala renässans (Yergin och Stainslaw, 1998). I den tas vikten av att hålla vissa strategiska områden i samhället upp. Thatcher erövrade de ekonomiska och kunde därmed argumentera för och motivera sina reformer. Det räddade England som var på väg att bli ett av Europas fattigaste länder.

Ett nästa område att engagera sig mer i för företagarrörelsen är en boll som Larsson inte riktigt sparkade i mål.

För att fundera på framtiden är det viktigt att känna historien. Att företag inte är förlegat ska vi vara glada för, att det blev så var aldrig säkert. Med den nya kunskapen som gör en redo att gå vidare bör man fråga sig, likt "Vita Huset" presidenten Jed Bartlet, What´s next?