Det finns lagar som förbjuder saker. Det finns lagar som påbjuder saker.
I båda fallen förutsätts att den som inte rättar sig efter lagen straffas.
Men kommunala och andra skolans huvudmän som inte följer påbudet om att varje skola ska ha ett bibliotek sover lugnt.
Hälften av Sveriges elever saknar tillgång till ett bemannat skolbibliotek och var sjätte elev har inget skolbibliotek alls. Detta enligt "Skolbiblioteksenkäten" som kom 12 juni, och gjorts av Kungliga Biblioteket på regeringens uppdrag.
"Skrämmande", tycker utredaren Cecilia Ranemo att resultatet är.
Skollagen skärptes i fjol. Men det finns kvar en påtaglig tänjbarhet.
Å ena sidan är det obligatoriskt att det finns ett skolbibliotek som är anpassat efter varje elevs behov - hur det nu ska gå till.
Å andra sidan, heter det i skollagen, måste tillgången till skolbibliotek kunna anordnas på olika sätt beroende på de lokala förhållandena. En liten skola i glesbygd eller en nystartad skola med få elever kan ha helt andra förutsättningar än en storstadsskola.
Huvudmannen kan därmed uppleva sig ha avsevärt utrymme för en praktisk tillämpning av lagen.
I enkäten listas kommunerna där alla elever i kommunala skolor har tillgång till skolbibliotek. Det börjar med Alvesta, Aneby och Arjeplog och slutar med Ödeshög, Örkelljunga och Östersund.
De tre storstäderna, men även de mellanstora städerna, lyser med sin frånvaro.
Bland friskolorna på grundskolenivå saknar 40 procent skolbibliotek. På den kommunala sidan är andelen 25 procent.
Regeringen har anslagit extra medel till kommunerna för skolbiblioteken, men de är inte öronmärkta och det finns ingen redovisningsskyldighet.
Frågan är om man ska bli upprörd. Eller vänta och se, betrakta lagstiftningen på det här området som långsiktigt attitydförändrande.
För det finns anledning att betona vikten av god vilja och ambition och sådant stimuleras inte nödvändigtvis av fyrkantiga påbud uppifrån.
Många av dem som svarat på enkäten ställer den grundläggande frågan: Vad är ett skolbibliotek? Ett minimum, enligt Ranemo, är att det finns en katalog, att biblioteket ligger i skolans lokaler, är bemannat minst 20 timmar i veckan och har minst tusen "fysiska medier", sådant man kan ta på.
Så är alltså väldigt ofta inte fallet.
Men att kräva ett sådant bibliotek på varje skolenhet är orimligt, om inte alla skolor ska vara likadana och lika stora. Flexibilitet måste tillåtas. När eleverna är små ska boken komma till dem. När barnen är större kan de söka sig till boken. Och bokbussen kan vara ett alldeles utmärkt skolbibliotek.