Gäst: Vårt behov av Brüno och Borat
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
sidorna i väst. Men bilden av den fördomsfulle, naive, sexuellt frustrerade, oändligt framfusige och chauvinistiske Borat, från den efterblivna och löjligt antisemitiska före detta Sovjetstaten, lockade framför allt till skratt. Filmen drev avslöjande med många amerikanska fenomen, syftet var knappast att förödmjuka eller parodisera Kazakstan. I stället var det västs fördomar om islam och Centralasien som rannsakades. Igenkänning är en förutsättning för komedi, och nog kände publiken igen sig alltid. Men nog insåg de flesta att det inte var verkligheten man påmindes om, utan ens egna skrattretande van-föreställningar. När forskare försökt förstå skrattets evolutionära betydelse har de ofta pekat på humor som ett sätt att hantera sociala konflikter. Skrattet är en säkerhetsventil, det slätar över och uttrycker acceptans för det som är främmande. Det är därför skämt om olika etniska grupper - "svennar", judar, araber - förekommer i alla mångkulturella samhällen. Väl inskolade i den politiska korrektheten tar vi gärna avstånd från sådan humor. Men skämten är inte orsaken till alla fördomar, utan tvärtom spontana försök att hantera och överbrygga ett främlingskap som redan finns där. Borat låg rätt i tiden. En dum karikatyr av muslimen - obildad, kvinnoförtryckande, pervers - präglade fortfarande samhällsdebatten 2006. I dag, efter Josef Fritzl-skandalen och en ganska hånfull debatt om Österrikes uteblivna uppgörelse med nazismen, träffar filmen om Brüno lika rätt. Den österrikiske fjollan kallar vid ett tillfälle Hitler "Österrikes svarta får" och beskriver Mein Kampf som en "modebibel". Den stereotypa homosexualiteten driver med föreställningar om "bögen" som väl tack och lov är på utdöende i Sverige, men som fortfarande frodas i många västerländska samhällen. Man kan förstås tycka vad man vill om Sascha Baron Cohens filmer. "Smaklöst", "vulgärt" och "simpelt" var vanliga omdömen om Borat. Liknande åsikter kommer säkert att luftas om Brüno. Men den form av komedi Cohen mästerligt behärskar betyder förmodligen mer i kampen mot fördomar och främlingshat än någonsin Diskriminerings-ombudsmannen eller Pride.