Gå varsamt fram med digitaliseringen av skolan

För mycket surftid i för unga åldrar kan påverka hjärnans utveckling.

För mycket surftid i för unga åldrar kan påverka hjärnans utveckling.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Politik2018-07-25 09:33
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Den röd-gröna regeringen har tagit fram en nationell strategi för förskolan, grundskolan och gymnasiet med namnet ”Sverige ska bli bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter”. Den snabba digitaliseringen av skolan har dock inget stöd i forskningen, tvärtom.

Ser man till de minsta dömer amerikanska barnpsykologer i själva verket helt ut användandet av datorer. För mycket tid framför skärmen är skadligt för barn i förskoleåldern. Redan idag vittnar skolläkare och barnläkare i Sverige om elever med koncentrationsstörningar, problem med sömnen, kronisk trötthet, nedstämdhet och ångest på grund av skärmberoende. Det är hög tid att lyssna till den forskning som finns om inlärning och hjärnans utveckling hos barn och unga. Digitala hjälpmedel har sin plats i skolan, men en alltför snabb och utbredd utveckling långt ner i åldrarna kan göra betydligt mer skada än nytta.