Alla partier har idéer om en fossilfri fordonsflotta, så långt allt bra. Fossildrivna bilar är en produkt i vardagen som har både uppsidor och nedsidor. Uppsidan är frihet i livspusslet då man inte tvingas att uteslutande konsumera i sitt närområde och kunna ta jobb som geografiskt är en bit ifrån hemmet, även under tider kollektivtrafik inte går. Nedsidan är utsläpp av koldioxid och andra utsläpp som skadar andra människors liv och hälsa. Sverige har redan höga koldioxidskatter på fossilbränslen, en politik som bör minska efterfrågan och konsumtionen av dessa.
Svensson Smiths förslag var däremot en dansk skalle som träffade mitt på den svenska landsbygdens näsa. Många kommuner har det svårt, speciellt i Norrbotten och några orter kommer förmodligen vara borta i en inte allt för avlägsen framtid. Professor Charlotta Mellander, en av landets främsta experter på städer, kreativitet och regional utveckling, har visat att Sverige enbart har 131 kommuner med en positiv nettomigration.
Det går inte annat än att hålla med Centerpartiets Kristina Yngwe som påtalade regeringens bakvänt och ologiskt agerande i miljöfrågorna. Så här långt har man höjt skatterna även på biodrivmedel och skurit bort laddstolpar för elbilar ur budgeten. Man slår tämligen hårt mot alla alternativ vid sidan av häst och vagn, i en kommentar till Aftonbladet.
Den tekniska utvecklingen rör sig snabbare än Åsa Romsons (MP) behov av att be om ursäkt för ett klumpigt uttalande. År 2005 var snittförbrukningen för nysålda bilar 8 liter per 100 km, 2007 hade detta fallit till 7,3 liter per 100 km. Volvomodellerna som släpps i år förväntas ha en bensinförbrukning runt 0,4 liter per mil. Om tre år är det nog halverat.
Teknikutvecklingen marscherar raskt i rätt riktning. Problemet har aldrig varit att människor kör bil, problemet var det bilarna släppte ut, bilen ger frihet, det som däremot skapar ofrihet är bilar som förgiftar andra människor. Därav är det motiverat att erbjuda ett alternativ till hur problemet ska lösas så att inte miljöpartiets korståg mot biltrafiken är det enda svaret på utsläppsfrågan i transportsektorn.
Svensson-Smith vill även ha en framtida kvotplikt så att andelen flytande och gasformiga biodrivmedel ökar. Sverige är bra på biodrivmedel men det är inte ens säkert att det är framtiden. Bilarna kanske är helt eldrivna och då kommer Svensson-Smith stå där som personerna på Western Union som i ett internt memo 1876 skrev att ”Denna ”Telefon” har för många brister för att seriöst kunna betraktas som ett medel för kommunikation. Den saknar helt värde för oss”.