Bensinfrågan först för Olle Lindström

Politik2005-08-26 06:30
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
BODENS kommunalråd Olle Lindström har inte tid med moderatstämman i Örebro. Han stannar hemma och deltar i dag i ett seminarium i Boden om bränsleskatternas konsekvenser i Norrbotten. En lindrigt sagt glödhet fråga just nu trots att statsminister Göran Persson härom-veckan påstod att han inte längre hörde någon ropa efter sänkt bensinskatt.<br>Undrar just var han isolerat sig. På Grönland? <br>Eller har han öron en fulla med vadd när han går mellan Rosenbad och tjänstebostaden i Sagerska palatset?<br>De flesta andra av oss har knappast undgått att märka proteststormen mot bensinpriset på tolv kronor. 200.000 har också skrivit under protestlistor och folk börjar fundera över om de har råd att bo utanför tätorter med mycket dagligt resande.<br>Värdet på egendomar urholkas också<br>Olle Lindström har också en poäng i att inte bara enskilda bilägare drabbas av bensinpriset som till ungefär sju kronor utgörs av skatt. Inklusive skatt på skatten genom att momsen läggs som en extra hatt över hela anrättningen.<br>Lindström menar att värdet på jord och skog urholkas för dem som bor en bit från kusten. Samma utveckling befarar han när det handlar om villor.<br>Ja, i takt med att priset på drivmedel och el ökar så blir förstås värdet av egendomar ?på fel platser? lägre. Ska man sälja så tar köparen allt större hänsyn till bränsle- och elkostnader i kalkylerna. Regeringens politik sänker därför i många fall värdet på egendomar.<br>Sänkning med två kronor nödvändig<br>Bensinpriset måste sänkas ordentligt. Moderaterna och kristdemokraterna talar om en 25-öring, men det är som att spotta i havet. Det gör en tia mindre om man tankar 40 liter eller 470 i stället för 480 kronor. En 25-öring är också vad en del organisationer erbjuder liksom en rabatt vissa mackar har för folk som betalar tankningen med kort.<br>Nej, två kronor lägre bensinskatt behövs för att det ska märkas i plånboken. 40 liters-tankningen för dagens 480 kronor skulle då kosta 400 kronor. Då börja man märka skillnaden.<br>Som riksdagsman drev också Olle Lindström tillsammans med övriga riksdagsledamöter i de fyra nordligaste länen linjen att skatten skulle ner med två kronor. Mot sitt eget parti och sin egen riksdagsgrupp. Och då låg bensinpriset kring tian.<br>När jag frågar honom inför dagens seminarium så håller han också fast vid tvåkronan, men han kan också tänka sig att moms enbart på produktionspriset.<br>?Det ger ungefär lika mycket. Knappt två kronor lägre bensinkostnad.?<br>Grön skatteväxling kan öka skatten<br>Regeringen visar inga tecken på att försöka ge sig på bensinskatten. Den vågar inte med bilfientliga miljö-partister och vänsterpartister som stödtrupp och vill inte av ekonomiska skäl. Risken är snarare att de gröna skatteväxlarna driver upp bensinpriset ännu mer. Det var ju inte heller så värst länge sedan som det talades om en smärtgräns på cirka 15 kronor per liter.<br>Dessutom ger ju högre världsmarknadspriser sköna slantar i finansministerns kassalåda utan minsta lilla ansträngning. När shejkerna skruvar åt kranarna så flödar pengarna in till Pär Nuder, ?den svenske oljeshejken? som kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund kallar honom. Då klagar inte Nuder. Men när det talas om sänkt skatt och därmed inte samma obudgeterade extraintäkter som tidigare så verkar det stört omöjligt att lyssna och handla.<br>Och dessutom ger det höjda bensinpriset extra skattepengar när företagare tvingas höja bilersättningar till anställda ännu mer över de 17 kronor som är skatte-befriade. ?En dynamisk effekt? som det inte alls talas om.<br>Bensinskatteupproret är i hög grad berättigat. Och det krävs en rejäl sänkning av bensinskatten som syns tydligt i plånböckerna.<br>