Ryms mÀnniskan bland alla datorrÀvar och ufon?

MÀnniskan Àr en nödvÀndig del av konsten, har alltid varit det, fram tills nu Ätminstone. För nu hÀnder det verkligen grejer.

Ufo Sweden Àr en förvÄnansvÀrt bra film, just för att den fÄngar det mÀnskliga sÄ oerhört vÀl.

Ufo Sweden Àr en förvÄnansvÀrt bra film, just för att den fÄngar det mÀnskliga sÄ oerhört vÀl.

Foto: Crazy Pictures

Krönika2023-01-14 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr moderat.

Nyligen kunde Kurirens lÀsare ta del av en kulturkrönika av Matilda Nilsson om den första ai-genererade bilderboken. Den heter tydligen Alice och Sparkle och Àr skapad av en amerikansk produktdesigner vid namn Ammaar Reshi. Jag höll pÄ att skriva skriven av, men sÄ Àr det ju inte. Reshi har ju inte skrivit den.

Den mycket omtalade chatboten ChatGPT har skrivit boken och den ai-baserade bildskaparen Midjourney har illustrerat den. Som framgÄr av krönikan Àr det dock inte mycket till bok. Den Àr tunn som en pannkaka och innehÄllet hÀnger inte riktigt ihop. Men den ska visst vara ett tÀnkvÀrt experiment och förhoppningsvis leda till ett ökat intresse för teknik hos unga. Den Àr pÄ inget sÀtt ett hastigt försök att slÄ mynt av nÄgot som Àr i ropet. Absolut inte.

Bredvid mig pÄ skrivbordet ligger en annan bok, Rejvar och Rojvar. Den Àr ocksÄ fÀrsk frÄn tryckeriet och stoltserar med att vara Sveriges första barnbok som illustrerats med hjÀlp av artificiell intelligens. Men hÀr Àr mÀnniskans inslag mycket tydligare. Författaren heter Mats Sundbom och nÀr han blev farfar började han berÀtta sagor för sina barnbarn om tvÄ rÀvungar, Rejvar och Rojvar, som lever i en förtrollad skog i Dalarna. Och det Àr de sagorna han nu har satt pÄ prÀnt.

Man kan inte gÀrna önska sig ett mer mÀnskligt inslag i en sagas tillkomst Àn sÄ. Och de fyra sagorna Àr bra och har varit mycket uppskattade Àven under sagostunderna hemma hos mig. Det har förresten bilderna ocksÄ varit pÄ det hela taget. De Àr skapade av Henrik Sundbom, för övrigt nybliven politisk sakkunnig hos kulturminister Parisa Liljestrand (M), som har anvÀnt samma verktyg som tidigare nÀmnde amerikanen: Midjourney.

Illustrationerna har hÀmtat inspiration frÄn folksagorna och sagoillustrationernas guldÄlder. Sundbom hÀnvisar sjÀlv till legendarer som John Bauer, Virginia Frances Sterret och Edmond Dulac. Och en liknande kÀnsla lyckas ofta frammanas av bilderna. Det Àr inte bara en lÀsvÀrd bok utan en sevÀrd sÄdan ocksÄ.

Men vad gör det med bildkonsten om den ska skötas av datorer framöver? Blir det inte bara ett imiterande som aldrig nÄr nyskapandets höjder? Det skulle förstÄs göra illustrationer billigare, nu Àr de vÀldigt arbetskrÀvande och dÀrför rÀtt dyra. Kanske blir det som med sudokus. De flesta bryr sig inte om mÀnniska eller dator har gjort dem, men det finns en liten marknad för entusiaster som verkligen Àlskar de intrikata pusslen som skapats av mÀnsklig hand. En sak Àr sÀker, om vi vÀljer att köpa böcker som illustrerats av datorer kommer förlagen inte att dra sig för att anvÀnda verktyget.

Ibland undrar man förstĂ„s om mĂ€nsklig inblandning Ă€r sĂ„ mycket att hurra för. Jag orkar sĂ€llan titta pĂ„ svensk film eftersom de ofta Ă€r sĂ„ dĂ„ligt skrivna och för den delen ofta rĂ€tt taffligt spelade. Det kan ju bero pĂ„ materialet ocksĂ„. ÄndĂ„ slog jag mig ned i biomörkret i veckan för att se Ufo Sweden. Jag klev in i salongen med erkĂ€nt lĂ„ga förvĂ€ntningar men blev positivt överraskad. 

VĂ€ldigt fĂ„ ufo-filmer handlar förstĂ„s egentligen om ufon eller utomjordingar utan om mĂ€nniskor. SĂ„ Ă€r det Ă€ven med den hĂ€r filmen. Och den gör det med den Ă€ran. Vill man vara politisk kan man förstĂ„s hĂ€vda att det Ă€r en konservativ film som trumpetar familjens och de smĂ„ gemenskapernas betydelse. För det gör den, det Ă€r vad filmen handlar om. Men det Ă€r kryddat med inte bara ufon, utan knastertorrt, svenskt föreningsliv, action och en tonĂ„rings oförmĂ„ga att bete sig som hon vet att hon borde. Det Ă€r inte magiskt utan rakt igenom mĂ€nskligt. 

Jag har inte haft sÄ hÀr roligt Ät en svensk film pÄ sÀkert tvÄ decennier. Det Àr ingen perfekt film, enkla grepp som att bygga ut huvudkaraktÀrens förhÄllande till sin pappa bara en aning och klippa lite i mitten av filmen hade gjort stor nytta. Men det Àr en bra, underhÄllande, ja nÀstan spektakulÀr film som trÀffar rÀtt betydligt oftare Àn den missar.

För det mÀnskliga Àr ofta mitt i prick. BÄde i manus och leverans. Det spelar ingen roll om det handlar om protokollförande i föreningen, en polis som blir sÄ överbeskyddande av en skyddsling att hon stöter bort henne eller den unga flickan som vill hitta sin pappa sÄ hÄrt att hon glömmer bort vad hon gör mot alla andra. MÀnniskan Àr dÀr, och dÄ behövs ingen magi.

Om böckerna ser ut att slÄ in pÄ maskinens vÀg framöver sÄ verkar mÀnniskan Ätminstone ha Ätererövrat svensk film. Och det Àr faktiskt inte sÄ illa det heller. Det skÀnker hopp.