Hurra! FÄr vi en woke SaltkrÄkan nu?

Bilderna som har slÀppts frÄn nyinspelningen av Vi pÄ SaltkrÄkan har fÄtt en del av befolkningen att gÄ i sociala medie-taket.

Sanktbernhardshunden Loui spelar BĂ„tsman nĂ€r SVT spelar in ”Vi pĂ„ SaltkrĂ„kan” pĂ„ nytt.

Sanktbernhardshunden Loui spelar BĂ„tsman nĂ€r SVT spelar in ”Vi pĂ„ SaltkrĂ„kan” pĂ„ nytt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Krönika2024-09-04 05:00
Detta Àr en ledarkrönika. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett Àr moderat.

TÀnk att mÀnniskor som inte har tittat pÄ Vi pÄ SaltkrÄkan pÄ nÄgonstans mellan 30 och 60 Är kan bli sÄ vansinnigt upprörda av SVT ska spela in en ny version av den Àlskade barnklassikern. Att ett minimalt antal av de klagande nÄgonsin skulle ta sig för att se ens den gamla versionen igen förtar inte fascinationen.

Det finns förstÄs alltid nÄgonting stigmatiskt över att göra nya versioner av nÄgot gammalt och Àlskat. Det Àr dock svÄrt att komma över tanken att en del av detta handlar om den nya Malin inte ser ut att komma enbart frÄn slÀkter som har Àtit svenskt havre sedan Gustav Vasas dagar.

Å andra sidan handlar det nog om betydligt mer Ă€n uppflammande rasism. En mer trolig tolkning Ă€r vĂ€l att valet av skĂ„despelare Ă„tminstone förefaller representera samtidens vilja att omstöpa allting vi kĂ€nner och Ă€lskar i en samtida woke-mall. Det upplevs som en sorts förnekande av det som har varit. Ett slags ogiltigförklarande – eller vĂ€rre Ă€ndĂ„, ett uttryckligt ogillande – av de liv vi har levt och allt som vi har upplevt.

Det Ă€r lönlöst att argumentera mot folks kĂ€nslor. Likafullt kan det gott vĂ€nta tills man har sett den nya SaltkrĂ„kan innan man avfĂ€rdar den som woketrams. Det Ă€r vĂ€l fullt möjligt att Nora Rios, som spelar Malin i den nya versionen, bara Ă€r en alldeles utmĂ€rkt skĂ„despelare som faktiskt tillför nĂ„got. Det kan till och med tĂ€nkas att SVT:s nya SaltkrĂ„kan Ă€r precis vad den borde vara – en hyllning till barndomen och skĂ€rgĂ„rdslivet. Ett kĂ€rleksbrev till de smĂ„ Ă€ventyren.

Kan man kosta pÄ sig att vara orolig? Jovisst, för all del. Den nya tv-serieversionen av Ronja rövardotter som hade premiÀr pÄ Netflix i vÄras ger fog för sÄdan oro. Visst var den nÄgot mer pÄkostad Àn Tage Danielssons budgetfilm frÄn 1984, men det var vÀl den enda komparativa fördelen.

Astrid Lindgrens kÀllmaterial rÀcker inte till en serie i tolv avsnitt och manusförfattarna har inte kunnat fylla det hÄlet. Serien förefaller besatt av att lyfta sociala orÀttvisor och hur svÄrt det var att vara svart i Sverige förr i tiden men glömmer bort att göra mÀnniskor av huvudkaraktÀrer sÄsom Ronja och Mattis. De blir platta och intetsÀgande. Allting haltar fram som bÀst.

Men den gamla filmen om Ronja finns kvar. Det kommer den gamla Vi pÄ SaltkrÄkan-serien ocksÄ att göra. Och vÄra liv och minnen med dem.