Den låga maxfarten är inte heller hjälpsam – varken för ungdomarna själva eller deras medtrafikanter. Det vet alla som hamnat i en lång kö bakom en A-traktorförare.
Vi vet att ungdomar klarar av att hantera 45 kilometer i timmen. Det är som sagt maxfarten för mopedbilen, som också yngre ungdomar får köra. För ett AM-kort, vilket är vad som krävs för att köra mopedbil, måste man vara 15 år. För det motsvarande traktorkortet behöver man ha fyllt 16 år.
En A-traktor är säkrare än en mopedbil, åtminstone i teorin. I praktiken kan det se annorlunda ut, och ofta på grund av just dessa orimliga maxfarter. Det är förståeligt att en medtrafikant blir frustrerad av att fastna i en bilkö bakom en A-traktor, och kanske till slut känner sig provocerad nog att köra om. Även på vägsträckor med lägre hastigheter. Och visst är det provocerande att en bil som en gång säkerhetsklassats för att användas i hastigheter i upp till 180 kilometer i timmen nu måste kräla sig fram på vägen medan alla på väg hem från jobbet fastnar där bakom. Att höja maxfarten hade minskat denna frustration och gjort vägen säkrare.
Men vi behöver fortfarande arbeta för att göra A-traktorn ännu säkrare. Att införa krav på säkerhetsbälten i samband med en höjd maxfart vore ett bra första steg. Sedan behöver vi naturligtvis hantera de ungdomar som använder sin A-traktor vårdslöst. Att det nu finns större möjlighet att bötfälla ungdomar med för många passagerare inträngda i sin traktor är i detta hänseende positivt. Men framför allt behöver A-traktorförarnas föräldrar ta större ansvar.
Det är givetvis varken möjligt eller önskvärt att kontrollera sitt barn fullständigt. Men nog måste det gå att sätta stopp för att barnet far i väg i en traktor fullproppad med andra ungdomar. Likaså att förhindra att barnen trimmar traktorn, eller åker på alltför sena bilträffar där stök ofta förekommer. Om man vill värna den frihet som A-traktorn faktiskt betyder så måste man också ta det ansvar som krävs för att det ska fungera.
Och få har nog möjlighet att köra runt sin lilla parvel till skolan, träningen, sociala umgängen och allt vad det kan vara, vilket kan bli fallet utan A-traktor och med den otillräckliga kollektivtrafik som vi alla känner till. Så låt oss höja maxfarten, för ungdomarnas och medtrafikanternas skull. Och låt oss också se till att det fungerar.