Möjligen kan man anföra att S inte har haft något val. När man väl hade fört den egna politiken så långt att drivmedelpriserna höll på att leda till ett folkligt uppror var man tvungen att kompensera folket.
Om det inte vore för ett par saker. S anser egentligen att den höga prisnivån är önskvärd ur ett klimatperspektiv men vill att den ska komma mer gradvis, säg kanske fyra kronor per liter och år. 28 kronor per liter diesel är ett fullt rimligt utfall av den förda politiken om säg två år. Därför vill man inte förändra den förda politiken, utan bara bromsa den alltför snabba prisökningen som bara retar upp folk.
Sedan kan man förvisso också anföra att det skulle gå att ganska snabbt åtgärda situationen genom skattesänkningar. Men det örat vill regeringen inte lyssna på. Dels är det en för permanent förskjutning av makt från staten till medborgarna. Dels vinner Socialdemokraterna inte val på sänkta skatter.
Alltså valde man en kontantutbetalning till dem som drabbats av regeringens politik, i det här fallet bilägarna. 1 000 kronor per bilägare. Cyniska kritiker kallade förstås genast detta för ett oförblommerat röstköp, ett socialdemokratiskt drag som andades desperation och despoti. Men regeringen slog ifrån sig. Allt man ville var att värna befolkningen som lider av regeringens politik.
Detta till trots kom nyligen beskedet att stödet inte kan betalas ut förrän i augusti. En hel månad före valet. Det kan förstås försenas också. Vill det sig verkligt illa kan stödet behöva administreras så att lokala S-företrädare betalar ut det kontant till de väljare som kommer till vallokalen med bil.
Ett så här ogenerat röstköp har vi inte skådat i svensk politik på väldigt lång tid. Plånboksfrågor är en sak, men rena mutor är något annat. Det borde dessutom vara en tämligen enkel rågång att hålla. Statsminister Magdalena Andersson (S) hade alternativ men valde att agera på det här sättet. Och tänk så det föll sig.
Förhoppningsvis hjälper det inte. De flesta bilägare torde vid det här laget ha insett att den socialdemokratiska politiken är ett hot mot bilkörningen. Även elbilar, vars ägare numer kan välja mellan att ha en utbyggd laddinfrastruktur eller elpriser som gör att de har råd att ladda bilen.
Den svenska demokratin ska vara bättre än så här. Måste vara bättre än så här. Detta är sorgligt att se.