I grund och botten är öppna jämförelser mellan kommuner något positivt. Det kan ge en grund att utvärdera den egna kommunens prestationer på ett givet område. Samtidigt kräver det väldigt mycket av en jämförelse för att den ska vara användbar. Det är tveksamt om Lärarförbundet ranking Bästa skolkommunen någonsin har nått upp till det.
Rankingen har alltid präglats av stora hopp. Kommuner har upplevt stora klättringar och fall utan att ha gjort särskilt mycket alls. Frågan är vad rankingen faktiskt mäter. Är det möjligen vilken kommun som bäst lever upp till Lärarförbundets krav? Mycket talar för det.
Luleås skolchef Maarit Enbuske ger ett lite defensivt intryck när hon talar om rankingen. Det är förståeligt. Skolan i Luleå är på inget sätt perfekt. Men den är inte dålig. Det kan vi enkelt se genom att titta på andelen godkända elever där Luleå ligger tämligen bra till. Detta torde vara det allra viktigaste – om man faktiskt lyckas med sitt uppdrag gentemot eleverna. Men det är mycket annat som spelar in om man vill bli Bästa skolkommunen.
Hur mycket pengar kommunen lägger på skolan är en sådan sak. Mer pengar ger bättre resultat – trots att det inte finns något givet samband mellan hur mycket pengar man lägger på skolan och vilket resultat man får. Allt beror på hur de används. Om kommunen skulle lägga 5 miljoner kronor per år på att låta eleverna måla graffiti skulle resultatet gå upp. Men skolan skulle inte ha blivit ett dugg bättre.
Luleå förlorar platser på att man har något lägre lärarlöner. Men man konkurrerar även med att erbjuda en mer urban livsmiljö än grannkommunerna. Att attrahera personal är ett komplext pussel vilket inte återspeglas i rankingen. Därtill har Luleå en hög andel legitimerade lärare.
Det finns mycket att förbättra i skolan, både på nationell nivå och i Luleå kommun. En effektivare styrmodell där rektorerna får ett större ansvar men i gengäld också friare händer att styra verksamheten för att skapa en så bra skola som möjligt vore synnerligen önskvärt. Det har dessutom fördelen av att inte vara en kostnadsdrivande åtgärd. Det skulle väl inte göra så stort avtryck i skolrankingen, men det skulle ha fördelen att göra skolan bättre.
Luleå behöver inte skämmas för sitt tapp i rankingen. Den förefaller inte spegla verkligheten på något relevant sätt. Däremot finns det inte heller någon anledning att vara nöjd.