Året var 2016 när regionerna (tidigare landstingen) tog beslutet att bilda Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg, KSA, en gemensam verksamhet med ambulansflygplan för patienttransport i Sverige och i vissa fall till och från andra länder.
Maria Stenberg (S) representerade region Norrbotten, den region som på grund av sin stora geografiska yta använder flest flygtimmar men samtidigt också får stå för den största kostnaden.
Eftersom KSA nu skulle sköta en tjänst som tidigare köpts in sade regionerna upp avtalen med de privata aktörer som hittills har tagit hand om transporterna av sjuka på större avstånd.
Att ambulansflyg behövs är ju en självklarhet. Att regionerna ska köpa in flygplan och verka i ambulansflygbranschen är däremot långt ifrån självklart. Det är i själva verket ett typexempel på verksamhet som bäst sköts privat på grund av specialkunskaperna som krävs i branschen. Men också med anledning av de stora investeringskostnaderna som krävs för att äga ett flygplan.
Lägg till att KSA beslutade att de sedvanliga propellerplanen som använts för sjuktransport fram till nu, inte var tillräckligt imponerande. Därför beslutades det att KSA skulle köpa in jetplan av modell PC-24. Ett modernt effektivt plan som ofta används som privatjet av företag och privatpersoner.
KSA bestämde att alla sex av de inköpta flygplanen ska vara jetplan, i stället för att blanda flygplansparken med propellerplan. Den anförda anledningen är det är lättare att hantera vad gäller piloter och service när man bara har flygplan av samma typ.
Att det är en mycket bra flygplansmodell är alla överens om. Problemet handlar om kostnaderna. Dels kostar ett jetplan cirka 115 miljoner, mer än dubbelt så mycket som ett propellerplan, dels är det dyrt att sätta i drift. Dessutom är ett jetplan inte anpassat till de korta sträckor som det handlar om i majoriteten av ambulansflygningarna. Det är helt enkelt dyrt att starta ett jetplan och för att det ska löna sig bör transportsträckan vara längre.
Sammanfattningsvis har KSA lyckats leda i bevis varför vissa verksamheter bör behållas i privat regi. Privata aktörer låter sig sällan förblindas av ambitioner och visioner utan behåller ett ben på marken även när de är i flygbranschen. Att det är lätt att slösa med skattekronor har vi redan sett otaliga bevis på. Nu får vi till den långa listan även lägga inköp av jetplan.