Ofta uppmärksammas detta inte på grund av att mottagarna saknar tillräcklig kunskap för att se igenom budskapen. Ett sådant exempel är ett av Liberalernas senaste utspel. Under valrörelsen till Europaparlamentet krävde partiet att försiktighetsprincipen ska börja tillämpas vid prövning av nya växtskyddsmedel.
Så är det redan. Alla godkända preparat har prövats utifrån denna princip. L sökte alltså väljarnas mandat för att åka till Bryssel och driva en fråga som redan är verklighet. Var finns nyttan i det?
Vad som däremot uppmärksammats är klädkedjan Gina Tricots så kallade skog. I en kampanj lovade modejätten sina kunder att skapa en egen skog. Kunderna kunde dessutom skänka pengar för att fylla skogen med bikupor. Enligt SVT skänktes 28 000 kronor.
För att fronta kampanjen anlitades influencern Bianca Ingrosso. ”Gina Tricot kommer alltså odla en helt egen skog som heter Gina Tricot Forest. Jag tycker det här är helt fantastiskt fantastiskt”, sade Ingrosso till sina följare. Hon fortsatte berätta att planteringen skulle bidra till renare vatten och luft samt minskade utsläpp.
Men när SVT Väst tittade lite närmare på det hela visade det sig att skogen bestod av 503 träd på en åker i Danmark. Enligt SVT uppgår värdet till runt 80 000 kronor. Kunderas 28 000 kronor räckte till två bikupor. Samtidigt beräknar SVT att Ingrosso fått minst fem miljoner för sin medverkan.
Gina Tricot tog alltså två saker som låter bra, skog och bikupor, kombinerade dem och slog i kunderna att företaget värnar den biologiska mångfalden. Men bikupor ger inte nödvändigtvis förbättrad biodiversitet. Ibland är det till och med tvärtom.
Bina i bikupor är precis som kor och grisar tamdjur vars antal korrelerar bäst med hur många som vill hålla respektive art. De är inte hotade, tvärtom. Däremot kan de hota vilda pollinatörer.
Denna risk är extra stor i Gina Tricots skog som utifrån SVT:s filmmaterial saknar många av de växter som bin livnär sig på. Till exempel ljung, blåbär, vildros och korsört. Gina Tricots skog är en bluff, och i kombination med bikupor ett potentiellt hot mot den biologiska mångfalden.
Gina Tricot, Bianca Ingrosso och Liberalerna är bara några exempel på att det inte längre går att se skillnad på genuina initiativ och grunda marknadsföringskampanjer. Transparens och ärlighet har fått ge vika för bedrägliga utspel och reklam. Förlorare är alla som inte livnär sig på illusion och yta.