Skolbibliotek ger empatiska personer

Svenska skolelever läser allt mindre. Av de 37 OECD-länderna som har statistik är det bara fyra där de läser mindre än i Sverige.

Värdet av ett skolbibliotek och en bra skolbibliotekarie går knappt att överdriva.

Värdet av ett skolbibliotek och en bra skolbibliotekarie går knappt att överdriva.

Foto: Magnus Johansson/Montage

Ledare2022-01-14 05:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Försämringen på senare tid är betydande. År 2009 uppgav 39 procent av de svenska 15-åringarna att de bara läser om de måste. När undersökningen genomfördes igen år 2018 hade andelen ovilliga läsare ökat till 57 procent.

Vilka elever är det då som läser allt mindre? Enligt den data som finns verkar pojkarnas intresse för att läsa böcker ligga konstant lågt. Svenska pojkar läser mindre och mindre, men i en takt som är jämförbar med andra länder. I stället är det flickorna som nu mer tvärt har slutat att läsa för nöjes skull. Under 2000-talet har gruppen som bara läser om de måste ökat från en fjärdedel till hälften av alla 15-åriga flickor. (Ämnesläraren 14/12) Varför slutar då flickorna att läsa? En faktor är konkurrensen från mobilen och sociala media. Flickor använder ofta mobilen för att hålla kontakt med kompisar och för att följa influensers.

Men det finns också förändringar i skolans värld som kan påverka läsandet negativt. En sådan är betygssystemen med fokus på mätbara mål och ständig dokumentation. Lästräning som tar tid och är svårt att mäta hamnar lätt i skuggan. Många skolor har på senare år skurit ned på bokinköp och i stället satsat på digitala läsplattor och datorer, verktyg som inte skapar läslust och koncentration lika effektivt som böcker. Nya skolor har inte alltid bibliotek och skolbibliotekariens roll är bortglömd i många kommuner.

Fler och fler studier pekar dock på de särskilt goda effekterna av att läsa fysiska böcker. Det stärker koncentrationsförmågan, förbättrar minnet, ökar empatin och möjligheten att förstå andra människor och deras situation och känsloläge. Den fysiska boken ger också ett slags struktur som är svår att lära sig för den som direkt börjar läsa från internet.

Den traditionella boken har visat sig svår att ersätta med andra verktyg. Att skapa inre bilder från tecken som ögat läser utgör mer omfattande träning för hjärnan än att passivt lyssna. Den fysiska boken möjliggör en annan koncentration än det digitala verktyget. Om boken övar en människa i koncentration kan det motsatta sägas om mobiltelefonen.

Andelen av befolkningen som faktiskt läser romaner har alltid varit en minoritet. De som verkligen läser mycket och som läser bra litteratur har varit ännu färre. Men att andelen nu ser ut att ytterligare minska är oroande. Vi behöver fler människor som tränar sig i empati och i att förstå världen från andra horisonter än den egna.