Det är ett viktigt arbete och en möjlighet som inte bör försittas. En som har lång erfarenhet av att påtala det märkliga i konstruktionen samebyn är Krister Pounu, same och kristdemokratisk politiker i Kiruna.
– Lena Greus fall i Suijavaara har ju blivit enormt uppmärksammat i riksmedia. Men det finns många fler, säger han. I Kurravaara överklagas bygglov notoriskt även inne i byn på privat mark. Detsamma gäller detaljplaner i Tuollavaara. Samebyarna får ofta rätt, och även annars backar imånga investerare på grund av långdragna, kostsamma processer. Du vet, Kiruna är världens största kommun men vi har inte plats att växa på grund av riksintresset, där rennäring ställs främst.
Den här sortens berättelser är inte ovanliga och återfinns överallt där fjällsamebyar finns. Föreningarna ska givetvis agera utifrån sina intressen, men det förväntas innebära en rimlig tolkning av renskötselns behov. Ser det likadant ut överallt?
– Det skiljer sig en del. Könkämä är ju den sameby som har haft hand om det vars Lena är. De har ju sagt, bland annat i SVT, att de har släppt igenom något bygglov. I Kiruna finns det en sameby som heter Gabna och som överklagar allt. På ren princip.
– Nästa sameby är Talma, där samebyns förtroendevalda politiker har hotat turister med kniv efter allmän skoterled vid Jukkasjärvi. I Girjas säger de åt skidåkarna att de inte får åka där för att det stör renarna. Och sen kör de i väg på sina skotrar. Eller med helikopter. Så det varierar
Många samebyar förefaller inte ens försöka skapa en tillvaro där alla kan samexistera. I stället verkar det finnas ett lika småsint som nitiskt driv att inte tillåta någonting.
– Det går förstås inte att bevisa vilka känslor någon har när de gör något, men nog är det så. Man ska dock komma ihåg att alla renägare inte är av ondo. Men säg att någon har en handfull renar, den personen kommer att vara helt beroende av de stora renägarna.
Samebyn är en udda fågel i det svenska samhället som ju bygger på regelefterlevnad. Som systemet är utformat i dag är det kanske till och med lämpligt att likna det vid en främmande fågel. Samebyn är en etniskt baserad, offentligt sanktionerad maktstruktur som tydligt blandar samman rättigheter med tillhörighet och inte minst ekonomi. Det är ett väldigt skevt sätt att försöka skydda ett urfolks rättigheter.
– De vill alltid hänga upp det hela på att man är ett ursprungsfolk. Men samebyn är inte ett folk utan en förening som själv kan välja och utesluta sina medlemmar utan krav på insyn och objektivitet. Och när man börjar prata om ekonomin och makten som är involverad, om hur det avgörs vem som är same, om att bara fyra procent av samerna är representerade i samebyarna och kan utöva sin rätt till renskötsel och andra numera väldiga rättigheter som tillfaller samebyarna så kan de inte hålla fast vid ursprungsrätten. Och det är vad hela det här skämtet bygger på. För det är som ett skämt och jag fattar inte hur det kan få vara så.
Det som är verkligt frustrerande är ju inte att det är hårda regler som styr utan att det baseras på godtycke. Vad en eller ett par personer som har ett stort ekonomiskt intresse ges utifrån det inflytande över den demokratiska processen. Har de en dålig dag kan inget göras. Land ska med lag byggas och detta befinner sig på andra änden av spektrumet. Den som utsätts för ett sådant godtycke kan varken förutse eller påverka sin situation. Det går inte att göra rätt, man kan bara hoppas. Men förtjänar inte samerna mer makt än andra då?
– Samer ska få vara stolta över sitt ursprung precis som alla andra, men det ska inte ge någon särskild makt. Ingen ska bli särbehandlad för sitt ursprung, varken i positiv eller negativ bemärkelse. Vi har inte råd med fler kungar i Sverige.
Men du är själv same?
– Jo, men du vet man är ju lite av ett hopkok. Jag är finne, svenne, norsk, lapp, same och kven också för den delen. Men det är inte det som är avgörande för mig. Det är som en närstående till mig sa en gång: mät gärna min skalle, bara jag får äga min mark, bygga mitt hus på den och fiska i mitt vatten.
– Samebyarnas makt måste minska så att det finns en balans och att alla kan leva här tillsammans. Vem som helst ska kunna vara renskötare, så är det till exempel i Finland och vad jag vet anser sig inte samerna där diskriminerade på grund av det. Det gör också att den här godtyckliga, osunda maktstrukturen försvinner.
===
Denna ledare är dåligt genomarbetad och innehåller ett språk och formuleringar som gör att den kan tolkas på ett sätt som varken ledarsidan eller den intervjuade avsåg. Därför har en förtydligande ledare skrivits som du kan läsa här.