Äntligen blir vi av med den dyra lyxbilsrabatten

Elbilsbonusen var ett blödande sår i statsbudgeten och en subventionering riktad mot de mest välbeställda.

Elen måste förstås in, men det finns inget skäl att elbilar även ska komma med ett intag för skattepengar.

Elen måste förstås in, men det finns inget skäl att elbilar även ska komma med ett intag för skattepengar.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Ledare2022-11-10 05:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Om bristen på skattesänkningar på arbete var den stora besvikelsen i budgeten var avskaffandet av elbilsbonusen den stora humörhöjaren. Att ha kvar den vore att behålla ett blödande sår i statsbudgeten och fortsätta ett moraliskt haveri.

Man kan möjligen har invändningar mot att det gick så kort tid från beskedet till att stödet också drogs in. Men det är svårt att upparbeta någon enorm sympati. Det är förstås tråkigt att inte få en rabatt man har tänkt sig, samtidigt lämnades i vart fall ett litet fönster för alla som redan stod och vägde.

Tisdag 8 november lär gå till historien som den dag då flest elbilar såldes i Sveriges historia. När rekordet slås om 150 år eller så lär det bli bra stoff för framtidens lokaltidningar.

För elbilar kommer att fortsätta säljas. Det är ju en del av poängen med att ta bort stödet. Den här sortens subventioner kan möjligtvis vara berättigade i ett skede när tekniken är väldigt ny och dyr men det säljs elbilar som aldrig förr. Tekniken och marknaden har mognat och mött konsumenterna i ett pris- och funktionsläge som är brett accepterat. Då är slika subventioner enbart marknadsstörande.

Det går inte heller att bortse från vilka som nyttjar elbilsbonusen. Det är inte ensamstående tvåbarnsmödrar som kämpar med att få lönen att räcka. Det är den bättre bemedlade medelklassen och uppåt som köper nya elbilar. Inget fel i det förstås. Allt är som det ska vara. Teknikskiften av det här slaget sker ovanifrån.

Men det kan inte få hindra insikten att alla är med och betalar för bidraget. Det handlar således om en omfördelning från dem som har det mindre bra ställt till dem som har det bättre. Om en sådan omfördelning ska göras måste den vara väldigt väl motiverad. Och om elbilspremien någonsin har uppfyllt de kraven gör den det i vart fall inte längre.

De som köper elbilar har råd att göra det med eller utan bonusen och de sociala incitamenten att köpa elbilar minskar över huvud taget inte. Elbilspremien har blivit ett dyrt sätt att knappt påverka utsläppen alls. Oavsett vad man anser i klimatfrågan vore det vanvettigt att fortsätta dela ut detta bidrag.

För allt i världen, köp gärna elbilar. De är tekniska underverk på många sätt och är det vad man vill ha så kör hårt. Men det finns ingen anledning att du inte ska få betala det själv. Den som har svårt att få ihop till mat ska inte behöva se sina skattepengar gå till lyxkonsumtion.