Som Kuriren berättade i morse har regeringen gett Skolverket i uppdrag att förbereda en utökning av undervisningstiden i lågstadiet, närmare bestämt en timme om dagen. Uppdraget gavs i regleringsbrevet för 2023 vilket regeringen redovisat i ett pressmeddelande tidigare.
Detta innebär en nödvändig omläggning av svensk skolpolitik. Problemet att en stor andel av eleverna går ut årskurs 9 utan gymnasiebehörighet, 15 procent år 2022, har varit uppenbart under en längre tid. Något regeringen också hänvisar till i pressmeddelandet. Men problemet är mer omfattande än så.
De elever som tar sig till gymnasiet saknar alltför ofta de kunskaper som där krävs och samma problem har under många år nu rapporterats även från den högre utbildningen. Studenter har, trots godkända gymnasiebetyg eller bättre, påfallande ofta inte de grundläggande färdigheter och kunskaper som behövs för att tillgodogöra sig studierna. Ambitionssänkningen har gått genom alla led. Det vore således fel att säga att detta enbart är ett problem kopplat till invandringen vilket annars ofta görs i förhållande till gymnasiebehörigheten.
Det enda sättet att på allvar försöka komma åt ett sådant problem är att börja från början: på lågstadiet. Att öka mängden undervisning i svenska och matematik för att ge alla bättre förutsättningar att tillgodogöra sig de grunder på vilka resten av utbildningen vilar borde vara en självklarhet. Men så har det inte varit.
I stället har både höger och vänster fokuserat på frågor som om och hur man kan öka skolgångens längd. Men ett år till utan någon förändring av hur saker görs hjälper föga. Det berövar bara barn ett år.
Ett viktigt område för fortsatt arbete för regeringen är att få ordning på lärarutbildningen. Mindre flum och mer verklighet skulle kunna vara till stor hjälp för att återupprätta läraryrkets popularitet. Något som är enda sättet att på allvar råda bot på den lärarbrist som hela tiden blir allt större.
Så nog finns det att göra för skolminister Lotta Edholm (M) och utbildningsminister Mats Persson (L). Men att utöka undervisningen i lågstadiet är faktiskt en utmärkt början.