Detta i jakt på vapen och andra farliga föremål. Förslaget, som bygger på Skolsäkerhetsutredningen, går längre än själva utredningen genom att inkludera både komvux och grundskolans alla stadier.
Att skapa trygghet i skolan är en mycket angelägen fråga. Det är ju trots allt platsen där många placerar det viktigaste de har under en stor del av dygnet. Det är också där eleverna ska finna ro och möjlighet att både utvecklas och att lära sig saker.
Men att ge skolans huvudman, i praktiken lärarna, rätten att visitera elevernas väskor är en åtgärd som kräver både eftertanke och en bredare nyordning i skolan. Annars kommer bara skötsamma elevers integritet kränkas utan att några problem egentligen lösts.
För med mandat följer ansvar. Ofta är ansvaret fastställt men ibland är det outtalat och blir inte aktuellt förrän något går snett. Föreställ hur det kommer låta när en elev tagit med något farligt till skolan, och läraren missat det. Läraren kommer mest troligt att sköljas över av kritik.
Samtidigt är det svårt att se att lärare skulle vara så värst sugna på att ta konfrontationer eller börja brottas med elever i jakt på teoretiska eller potentiella risker när de lärare som fysiskt ingripit mot faktiska ordningsstörare stått helt ensamma och inte helt sällan fått sparken.
En dåligt genomtänkt lagstiftning här kan mycket väl resultera i att läraren bråkar med den blyga och skötsamma eleven för att säkerställa att den inte är en massmördare samtidigt som den unge som högljutt gör varje lektion till en mardröm lämnas i fred av rädsla för konsekvenserna.
Därför räcker det inte att bara ge lärare rätt att visitera elevernas väskor. Mandatet måste vara en del av en bredare nyordning där lärarna ges verkligt stöd för att upprätthålla både ordning och trygghet i skolan. Skolan ska vara en plats där lärarna vet att de har både huvudmannens och lagstiftarens stöd att vidta proportionerliga åtgärder.
Säkerhet börjar trots allt med ordning. En skola där lärarna inte har mandat att ingripa mot elever som stör undervisningen eller skapar en hotfull miljö kommer aldrig att bli trygg, oavsett hur många väskor som genomsöks. Därför måste utgångspunkten i arbetet vara att lärarnas auktoritet stärks i hela skolmiljön – från korridoren till klassrummet – så att de kan agera innan problemen eskalerar till en fråga om vapen och våld.