Äntligen byggstart för Norrbotniabanan

Tidöregeringen har gjort mer för Norrbotten på sina två år vid makten än Socialdemokraterna mäktade med på åtta.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) har meddelat att sträckan Dåva-Skellefteå nu har fått klartecken för byggstart.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) har meddelat att sträckan Dåva-Skellefteå nu har fått klartecken för byggstart.

Foto: Judit Nilsson

Ledare2025-02-11 15:12
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Under tisdagen kom beskedet från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Regeringen har gett klartecken för Norrbotniabanans sträckning mellan Dåva och Skellefteå äntligen kan börja bygga. "De är väldigt nära att börja bygga", sa Carlson vid en pressträff.

Beskedet är lika klokt som nödvändigt. Norrbotniabanan har dragits i eviga långbänkar. Först av den borgerliga alliansregeringen och därefter av de rödgröna regeringarna under Stefan Löfven och sedermera Magdalena Andersson.

Socialdemokraterna har närmast drivit sin hantering av Norrbotniabanan till perfektion. De skickade höga företrädare att delta vid varje påtagligt spadtag som sattes i marken och talade vitt och brett om hur viktig Norrbotniabanan är och att den bara kan bli av med en rödgrön regering. Givetvis avsatte man dock aldrig några egentliga medel för att den skulle bli av. Banan var aldrig prioriterad mer än i retoriken.

Tidöregeringen har möjligen varit lite sämre på att tala sig varm för projektet men har i gengäld gjort det allra viktigaste: skjutit till pengarna. Och det är det enda som betyder någonting.

Satsningen är en del av en större infrastruktursatsning där även betydande insatser för Malmbanan ingår. Det handlar om bangårdsförlängning i Sikträsk och förlängning av mötesstationer i Harrträsk, Näsberg och Nuortikon. Beskedet innebär att dessa åtgärder kan påbörjas 3-4 år innan de tidigare var planerade. Därtill ingår även medel för flytt av personvagnsuppställning vid Luleå C.

Det går inte att nog understryka hur viktiga dessa satsningar är. Därom torde alla här uppe kunna vara överens. Vi har gapat oss blå om det under många år och äntligen har ropen och bönerna besvarats. Malmbanan är förstås avgörande för svenskt välstånd i sin egen rätt och den turbulens, milt uttryckt, som har rått på den under senare tid har varit, lika milt uttryckt, besvärande.

Norrbotniabanan är avgörande för att binda ihop kustens pärlband av städer och ekonomier på ett sätt som hittills aldrig har skett. Det kommer att bidra till att släppa loss potentialen i norra Sverige på allvar när denna region kan börja integreras på riktigt.

Det allra bästa hade förstås varit en samtidig byggstart från Luleå mot Skellefteå, men det var alltid en önskedröm mer än en rimlig förhoppning. Dagens besked är det bästa vi hade kunnat hoppas på och mer än vi har fått på väldigt länge.