A-traktorerna får framföras i max 30 kilometer i timmen, ofta med en lång rad bilar i slingrande kö bakom sig. Det är inte det enda argumentet för att höja hastighetsgränsen.
Är man 15–17 år och har långt till skola, fritidsaktivitet och vänner finns få alternativ att välja på om kollektivtrafiken är otillräcklig. Att förlita sig på sina föräldrars goda vilja att agera privatchaufför har sina uppenbara begränsningar. Därmed återstår ett eget fordon.
Mopedbilar och A-traktorer har sett ett uppsving de senaste fem åren. Norrbotten kommer på tredje plats i antal A-traktorer per invånare. Mopedbilen verkar vara mer populär i större städer, medan A-traktorn finns över hela landet. Men det finns en väsentlig skillnad dem emellan. Hastigheten.
En mopedbil får köra 45 kilometer i timmen, medan en A-traktor, som är en ombyggd bil där högsta hastigheten begränsats, endast får framföras i 30 kilometer i timmen. Att ett fordon som initialt är byggt och säkerhetsklassat för att framföras i upp till 180 kilometer i timmen endast får göra ynka 30 skapar stora frustrationer på våra vägar.
Hastighetsbegränsningen borde höjas till 45 även för A-traktorer, samtidigt som högre krav införs på körkort och på säkerhet. Krav på säkerhetsbälte bör införas. En krock i 30 kilometer i timmen är som ett fritt fall på fyra meter.
Riksdagen ansåg att det var större risk för andra i trafiken om A-traktorer skulle få köra 45 kilometer i timmen. Det löses genom ett enhetligt regelverk med större fokus på trafikvana. Körkortet bör även bättre anpassas till typen av fordon. I dag får båda fordonstyperna framföras av ungdomar men körkortskraven skiljer sig åt och inget är anpassat för det aktuella fordonet.
Fördelen med en mopedbil är att den är redo att köras på en gång och passar även den utan motorintresse. A-traktorn tilltalar en bredare målgrupp eftersom prisnivån beror på värdet på den bil man väljer att omvandla. Med den följer ofta ett intresse för bilmekanik och på vissa orter en hel subkultur med bilmöten och musik.
Det är ett konstruktivt intresse som borde uppmuntras mer. När många kör fordon i yngre år, blir dessutom övergången till ett B-körkort och en riktig bil lättare.
Dessa fordon är synonyma med frihet för ungdomarna i väntan på sina körkort, speciellt på landsbygden. Ungdomarna förtjänar att kunna ta sig fram lite snabbare. Medtrafikanterna också.